Social Selling B2B – met efficiënte netwerkopbouw naar nieuwe prospects

Zo wordt social selling B2B op LinkedIn een succes!

Ben je op zoek naar een moderne manier om efficiënt nieuwe leads te genereren en bestaande prospects te kwalificeren in je sales funnel? Dan moet je zeker eens goed kijken naar social selling B2B. Het sociale netwerk LinkedIn biedt je tal van mogelijkheden om in contact te komen met potentiële klanten en hen te voorzien van hoogwaardige content over je producten, oplossingen en diensten.

Social Selling B2B

Social Selling B2B

Content-as-a-Service

Wil je graag aan de slag op LinkedIn, maar heb je de tijd of de ideeën niet?

Met Content-as-a-Service hebben wij de oplossing voor jou!
We nemen namelijk graag de volgende diensten over voor je LinkedIn-succes:

  • Onderwerpen zoeken voor je LinkedIn-berichten
  • Opstellen van redactieplan
  • Wij schrijven je bijdragen in tekst/beeld, als slideshow of enquête
  • Publicatie, interactie en rapportage op aanvraag

Nieuwsgierig?

Regel nu vrijblijvend je eerste gesprek. Bel nu & maak een afspraak.

Referenties

Hazeleger Coaching

Hazeleger Coaching

Update van de website, opzet en uitvoer van content marketing plan. Leads meer dan verdrievoudigd na uitvoering plan.

Bezoek Hazeleger Coaching

Brink

Brink

Optimalisatie van product presentatie op de website en de content strategie richting partners, key accounts en eindgebruikers

Bezoek Brink

De Excel Specialist

De Excel Specialist

Design en opzet van de nieuwe website. Opzet en uitvoering content creatie conform de marketing content strategie.

Bezoek De Excel Specialist

Wat is social selling B2B?

Social Selling B2B gaat over het gericht identificeren en benaderen van nieuwe klanten en prospects voor je eigen bedrijf via het social business netwerk LinkedIn. Deze vorm van “koude acquisitie” gebeurt in verschillende stappen. Je marketingafdeling of de social selling agent presenteert waardevolle informatie over de producten, oplossingen en diensten van je bedrijf op het zakelijke account. Tegelijkertijd worden ook je medewerkers actief. Ze presenteren zichzelf op hun LinkedIn-profielen als specialisten in hun respectievelijke vakgebieden en bouwen zo hun eigen persoonlijke merken op.

In deze context gaat B2B social selling niet zozeer over het direct bewust maken van contacten van de producten, oplossingen en diensten van je bedrijf. Het is eerder belangrijk om jezelf te positioneren als een expert in je eigen vakgebied. Om dit te doen, moet men zich identificeren met de situatie van potentiële nieuwe klanten en hen als “servicepartner” ondersteunen bij hun uitdagingen. Het actieve verkoopproces van je eigen producten, oplossingen en diensten begint pas veel later. Hierin verschilt social selling B2B van cold calling per telefoon.

Wat zijn de voordelen van social selling B2B?

Bij B2B social selling gebruiken medewerkers van marketing- en salesafdelingen of speciaal ingehuurde social selling agents LinkedIn om jouw producten, oplossingen en diensten onder de aandacht te brengen.

Social selling heeft tal van voordelen voor je bedrijf:

Social selling vermindert onderzoekstijd

Als het gaat om het vinden van potentiële nieuwe klanten voor je producten, oplossingen en diensten, vermindert B2B social selling je onderzoekstijd. In de social business netwerken LinkedIn vind je snel de contactgegevens van relevante beslissers. Een goed netwerk helpt je ook om snel in contact te komen met relevante mensen in je doelgroep.

Zichtbaarheid op sociale media maakt een goede indruk op kopers

Voordat bedrijven tegenwoordig beslissen over een product, oplossing of dienst, kwalificeren ze de relevante aanbieders via hun websites en social media platforms. Pas nadat ze de helft van dit onderzoek en de voorselectie hebben gedaan, benaderen ze actief de verkopers van de bedrijven die nog in de running zijn. Als je zelf actief bezig bent met social selling, hebben de inkopende bedrijven je op dit moment al positief in hun achterhoofd, aangezien je altijd aanwezig bent op LinkedIn. Dit zal hoogstwaarschijnlijk een positieve invloed hebben op de aankoopbeslissing van je prospects in je voordeel.

Social selling zorgt voor persoonlijke touchpoints

Social Selling B2B stelt je in staat om jezelf regelmatig aan je netwerk te herinneren met hoogwaardige content en om gericht persoonlijke touchpoints in te stellen. Dit is in deze vorm niet mogelijk via cold calling per telefoon en pure social media marketing.

Calls-to-action moedigen directe uitwisseling aan

Als je content publiceert op LinkedIn, kun je via een call-to-action (CTA) je opgewarmde prospects en volgers aanbieden om een directe uitwisseling met jou aan te gaan. Met tools van LinkedIn stel je je volgers in staat om binnen enkele seconden een afspraak met je te maken.

Social selling als voorstadium voor telesales

Als je prospects al hebt “opgewarmd” via de sociale bedrijfsnetwerken, zal het voor hen veel gemakkelijker zijn om verdere kwalificaties te verwerven in het genereren van telefonische leads dan volledig koude contacten. In een telefoongesprek maakt het bijvoorbeeld altijd een goede indruk op de assistent van een bestuurslid dat je al verbonden bent met het bestuurslid via de social business netwerken.

Lanceer de Space X-raket in de uitverkoop!

Onze gratis e-mailadviseur helpt je op verschillende manieren betrouwbaar nieuwe prospects op te sporen. Van telemarketing tot social selling, we laten je acht dagen achter elkaar zien hoe je voor jouw bedrijf het maximale uit de saleswereld haalt.

Regel nu vrijblijvend je eerste gesprek. Bel nu & maak een afspraak.

Is social selling een tool om leads in sales te genereren?

Ongevraagd bellen, e-mailmarketing en regelmatig opgenomen bedrijfsblogs zijn allemaal effectieve tools voor het genereren van leads in de verkoop. Maar als het gaat om het winnen van nieuwe prospects voor hun eigen producten, oplossingen en diensten, mogen bedrijven bij het genereren van leads zeker niet zonder salesondersteuning via social selling. Als je social selling in B2B vakkundig toepast, zal het leadquotum van je bedrijf in de loop van de tijd aanzienlijk toenemen. Daar zijn meerdere redenen voor.

  1. De meeste bedrijfsleiders en besluitvormers zijn actief op zakelijke sociale media.
  2. LinkedIn stelt je in staat actief sociaal te luisteren. Volg gewoon de hashtags die relevant zijn voor je doelgroep. Zo krijgt je altijd een idee over welke onderwerpen je potentiële klanten en prospects zich bezighouden. Deze kennis stelt je in staat om content te creëren voor de zakelijke sociale netwerken die je doelgroep zal aanspreken.
  3. Via LinkedIn kun je regelmatig updates over je bedrijf publiceren en via hashtags beschikbaar stellen aan je doelgroep. Door hoogwaardige content op LinkedIn te plaatsen die relevant is voor je potentiële klanten, vergroot je je zichtbaarheid. Zonder extra kosten voor je te maken, zullen ook nieuwe klanten je bedrijf opmerken dat je nog niet eerder op je scherm had. Zodra zij je producten, oplossingen en diensten nodig hebben, nemen zij uit eigen beweging contact met je op.

Dankzij de commentaarfunctie kunt je ook op elk moment bijdragen bespreken met je geïnteresseerden en hen je hulp aanbieden. Zo trekt je met weinig moeite de aandacht van potentiële klanten, komt je niet opdringerig over en blijft je positief herinnerd. Tools zoals de LinkedIn Sales Navigator maken het je ook gemakkelijker om de laatste bijdragen van je gewenste klanten in de gaten te houden en er snel op te reageren.

De juiste strategie voor je succes in social selling

In B2B social selling is het niet voldoende om af en toe inhoud en “netwerk” te pushen! je krijgt alleen nieuwe contacten en geïnteresseerden als je social selling strategisch benadert en integreert als integraal onderdeel van je marketing- en verkoopprocessen. Social selling is geen sprint, het is een marathon.

Om je bij social selling optimaal te positioneren ten opzichte van je netwerk, is het belangrijk om je activiteiten op social business-netwerken goed voor te bereiden. je dient als volgt te werk te gaan:

Stel een Social Selling Agent aan!

Deze medewerker dient getraind te zijn in social selling B2B. Zijn taak zal zijn om je LinkedIn-netwerk verder uit te bouwen.

Identificeer een maker van inhoud!

Je maker van content moet niet alleen redactionele artikelen van hoge kwaliteit kunnen maken, maar moet ook goed bekend zijn met je branche.

Bepaal je doelgroep!

Tot je doelgroep behoren die bedrijven waarvan je kunt aannemen dat ze geïnteresseerd zijn in je producten, oplossingen en diensten. je kunt bijvoorbeeld besluitvormers en beïnvloeders uit bepaalde delen van het bedrijf aanspreken. De voor je relevante branches en beroepsgroepen kunnen op LinkedIn eenvoudig worden geïdentificeerd met behulp van hashtags of de Sales Navigator.

Ontwikkel een complete contentstrategie!

Plan verschillende contentroutes voor je bedrijfsprofiel met thematisch bijpassende video-, audio- en tekstbijdragen en infographics. Bovendien moeten je werknemers op hun privéprofielen berichten plaatsen over onderwerpen waarmee ze zeer vertrouwd zijn.

Reageer op zoveel mogelijk berichten en netwerk!

Praat met je potentiële prospects door op hun berichten te reageren. Als je één of meerdere keren hebt uitgewisseld, aarzel dan niet om te netwerken met de nieuwe contacten.

Social Selling B2B – goed geïmplementeerd is het halve werk

Het zakelijke platform LinkedIn vereenvoudigt niet alleen de werving voor je bedrijf. Ook in leadgeneratie bieden de platformen je tal van mogelijkheden om nieuwe klanten en prospects te vinden. Vanwege hun hoge aantal gebruikers is het potentieel van beide platforms enorm.

LinkedIn heeft momenteel ongeveer 4,7 miljoen gebruikers in Nederland

Social Selling met LinkedIn

Door het brede bereik in het B2B-gebied biedt het zakelijke netwerk LinkedIn je tal van mogelijkheden om je producten, oplossingen en diensten onder de aandacht te brengen van nieuwe klanten en geïnteresseerden. Het is belangrijk om de volgende punten in gedachten te houden bij het verkopen van sociale media op LinkedIn:

Optimaliseer je LinkedIn-profielen!

Je LinkedIn-profielen zijn je boegbeelden op social media. Net als op het bedrijfsprofiel dient je daarom op je privéprofiel al het mogelijke te doen om een goede indruk achter te laten bij je profielbezoekers. Ontdek hier waarom dit zo belangrijk is voor het succes van je social selling en waar je op moet letten.

Verspreid inhoud en netwerk van hoge kwaliteit!

Om nieuwe klanten aan te trekken, moet je in het kader van je social selling regelmatig nieuwe, hoogwaardige posts publiceren die relevant zijn voor je doelgroep. Video’s zijn hiervoor net zo geschikt als blogposts, slideshows en infographics. Bespreek en netwerk met je contacten in de opmerkingen onder je berichten.

Gebruik de LinkedIn Sales Navigator voor social selling!

Met de LinkedIn Sales Navigator identificeert je snel de doelgroepen, bedrijven en interessante personen die voor je relevant zijn. Voeg ze gewoon toe aan de lijst met contacten met wie je in de toekomst je netwerk zou willen uitbreiden. Vanaf dit punt zal LinkedIn je altijd anoniem informeren over de inhoud van je gewenste contacten op het sociale netwerk. Zo kunt je direct reageren op hun bijdragen. je slaagt er veel sneller en effectiever in om het netwerk op te zetten.

Maak LinkedIn-advertenties!

De advertentiemogelijkheden op LinkedIn zijn een andere manier om je eigen doelgroep nog gerichter te bereiken. Omdat je LinkedIn Ads perfect kunt targeten op je potentiële prospects, profiteert je meestal van hoge conversiepercentages voor de advertenties.

De klantreis is geen eenrichtingsverkeer

Hoe werkt social selling?

Om je social selling op de best mogelijke manier te implementeren, moet je je social selling-strategie in drie parallelle stappen implementeren:

Netwerkuitbreiding door gerichte aanpak

Adresseer de doelgroepen van potentiële nieuwe klanten die je eerder voor je bedrijf hebt gedefinieerd via LinkedIn. Door verbinding te maken met de beslissers die voor jou belangrijk zijn, breid je geleidelijk je netwerk uit. Om kostbare tijd te besparen in dit proces, moet je professionele tools gebruiken zoals LinkedIn Sales Navigator

Overtuig met hoogwaardige video-, beeld- en tekstbijdragen

Om de uitbreiding van je netwerk te stimuleren en je bestaande contacten te informeren over je producten, oplossingen en diensten, dient je hen continu te voorzien van hoogwaardige content. Dit kunnen bijvoorbeeld blog- en nieuwsberichten van je website, video- en podcastafleveringen of LinkedIn-diavoorstellingen zijn. Gebruik aan het einde van je berichten of opmerkingen een call-to-action (CTA) om je lezers te instrueren hoe ze contact met je kunnen opnemen. je dient je contacten ook de mogelijkheid te bieden om een vrijblijvende afspraak met je te maken.

Hoe beter en waardevoller de berichten op zakelijke sociale netwerken zijn voor je doelgroep, hoe sneller je netwerk met je zal communiceren.

Gerichte monitoring van je succes

Zowel de sociale bedrijfsnetwerken als de tools voor het volgen van websites kunnen worden gebruikt om precies bij te houden hoe succesvol je bent met je sociale verkoop. Als een voor je relevante contactpersoon bijvoorbeeld op je berichten reageert of via een bericht een van je bestemmingspagina’s bereikt, moet je hem of haar opnemen in je digitale verkoopprocessen of als onderdeel van de telefonische leads verdere kwalificatie in een persoonlijk gesprek.

Stimuleer sociale verkoop met betaalde advertentiecampagnes

Terwijl je met je prospects netwerkt en hen de hoogwaardige inhoud over je producten, oplossingen en diensten presenteert, is het ook de moeite waard om betaalde advertenties op sociale bedrijfsnetwerken te plaatsen. Zo kunt je sneller een blijvende indruk achterlaten bij je potentiële nieuwe klanten.

Met behulp van de advertenties uit LinkedIn Ads kunnen contacten uit je bedrijfsprofielen eenvoudig worden doorgestuurd naar de landingspagina’s van je website. Daar kunt je je potentiële klanten in staat stellen zich bijvoorbeeld aan te melden voor je nieuwsbrief of zich aan te melden voor een online evenement. Door het gedrag van bezoekers van bestemmingspagina’s te analyseren met behulp van tools voor het bijhouden van websites, kunt je in de volgende stap verschillende prioriteiten toewijzen aan je prospects. Op basis hiervan dient je te beslissen met wie je bij de volgende telefonische leadgeneratie als eerste en als laatste contact opneemt.

Social Selling met een Social Selling Agency

Social selling is een marathon. Het kan lang duren voordat je bedrijf zichtbaar is voor nieuwe potentiële klanten op zakelijke sociale netwerken. Vooral wanneer je veel te doen hebt in je dagelijkse werk, kan de tijd voor social selling moeilijk te vinden zijn. Het loont daarom de moeite om deze taak over te dragen aan een professioneel social selling bureau.

Een professioneel social selling bureau ondersteunt je betrouwbaar in alle fasen van social selling. Samen met het bureau ontwikkel je eerst een goed onderbouwde strategie voor social selling voor jouw bedrijf. De social selling agents van het bureau voeren deze strategie vervolgens namens je bedrijf uit. De Social Selling Agents geven de nieuwe prospects die ze winnen voor je bedrijf door in een gedetailleerd rapport.

Social media selling B2B

Social Selling B2B met “Joet”

Van strategieontwikkeling tot monitoring. Wij van het B2B-verkoopbureau “Joet” ondersteunen je namelijk in alle fasen van je social selling. Samen met je bepalen we de doelgroep voor de social selling van je bedrijf en creëren we de buyer persona’s die voor je relevant zijn. Wij:

  • ontwikkelen een content strategie voor je bedrijf.
  • creëren spannende content voor je en stemmen deze af op de interesses van je doelgroep.
  • monitoren je doelgroep en de voor je relevante beslissers op de sociale bedrijfsnetwerken LinkedIn.
  • bouwen voor je een netwerk van relevante beslissers op door middel van actieve social selling.
  • gaan in gesprek met je doelgroep.
  • zullen namens je persoonlijke bijdragen op zakelijke sociale netwerken plaatsen.
  • genereren geïnteresseerden voor je producten, oplossingen en diensten en ontwikkelen deze voor je verder in de telefonische leadgeneratie.