Social selling

Social Selling: wat het is, waarom het je iets voor je kan betekenen en hoe je het goed kunt gebruiken? Het is een nieuwe benadering van verkopen waarmee verkopers hun prospects kunnen targetten en een relatie kunnen opbouwen via bestaande connecties.

Social selling

Social selling, misschien heb je er wel eens van gehoord, maar weet je niet helemaal zeker wat het betekent. Denk je dat het hetzelfde is als social media marketing? Of denk je misschien dat het eigenlijk gewoon reclame op sociale media is? Kort omschreven stelt social selling je bedrijf in staat om in te zoomen op zakelijke vooruitzichten op sociale media en een relatie op te bouwen met een netwerk van potentiële leads. Als je het goed doet, kan social selling de gevreesde praktijk van cold calling vervangen. Als je social selling nog niet in je proces hebt opgenomen, verlies je waarschijnlijk zaken aan meer op sociale media gerichte concurrenten. Maar als je klaar bent met het lezen van dit artikel, heb je alle informatie die je nodig hebt om dat te veranderen.

Marketing Bureau Social Selling

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Dit artikel

  • Beantwoord de vraag: Wat is social selling?
  • Legt uit wat een sociale selling index is.
  • Deelt 4 redenen waarom jouw bedrijf baat heeft bij social selling.
  • Maakt een overzicht van tips en best practices voor sociaal selling.
  • Noemt 3 essentiële tools voor sociale selling.

Inhoudsopgave

Wat is social selling?

Social selling is het gebruik van de sociale-mediakanalen van een merk om contact te leggen met prospects, een band met hen op te bouwen en potentiële leads aan te spreken. De tactiek kan bedrijven helpen hun verkoopdoelen te bereiken.

Zie social selling als moderne relatieopbouw. Door actief contact te leggen met potentiële klanten op sociale media, kunt je het eerste merk zijn dat een prospect overweegt wanneer ze klaar zijn om een aankoop te doen. En het kan verouderde technieken voor het opbouwen van relaties en verkoop, zoals cold calling, vervangen!

Wat social selling niet is

Social selling gaat zeker niet over het bombarderen van vreemden met ongevraagde Tweets en DM’s. Dat is spam. Doe het niet. Social selling gaat niet alleen over het toevoegen van nieuwe contacten aan je lijst. Het gaat erom die interacties zinvol te maken en je merk te presenteren als een oplossing voor een probleem. Als je dat doet, is de kans groter dat je vertrouwen en loyaliteit opbouwt.

Het natuurlijke huidverzorgingsbedrijf Naïf gebruikt bijvoorbeeld basisprincipes van sociale selling op Facebook. Ze schetsen duidelijk hoe hun product een probleem voor moeders oplost. Het benadrukken van de waarde van de producten helpt het merk op natuurlijke wijze de juiste doelgroep aan te trekken en stimuleert de verkoop.

Ben je al bezig met social selling?

Waarschijnlijk! Als je merk een Facebook-bedrijfspagina, een LinkedIn-pagina of Twitter-profiel heeft. Of actief is op een ander platform, ben je al bezig met de basisprincipes van social selling.

Wat is de social selling index?

De social selling index (SSI) is een maatstaf die wordt gebruikt om de impact van de social selling-inspanningen van een merk te meten.

LinkedIn introduceerde het concept van de SSI voor het eerst in 2014. De LinkedIn SSI combineert vier componenten om een score vast te stellen. Er wordt gekeken of je:

  • Een professioneel merk neerzet met een goed beheerd LinkedIn-profiel.
  • De juiste mensen vindt op het platform.
  • Relevante, conversatie-inspirerende inhoud deelt.
  • Relaties opbouwt en versterkt.

Om je LinkedIn SSI-score te vinden, logt je in op je account en navigeert je naar je Social Selling Index-dashboard. Behandel je score als een startpunt om je sociale selling prestaties te verbeteren.

4 redenen waarom je bedrijf baat heeft bij sociale selling

Als je nog steeds niet verkocht bent, zijn hier 4 redenen waarom je het eens zou moeten proberen.

Social selling werkt

Social selling werkt. Niet alleen volgens ons, maar ook volgens de gegevens van LinkedIn Sales Solutions. Bedrijven die toonaangevend zijn op het gebied van social selling, creëren 45% meer verkoopkansen dan merken met een lage sociale selling index. Bedrijven die prioriteit geven aan social selling, hebben 51% meer kans om hun verkoopdoel te halen. 78% van de bedrijven die social selling gebruiken, verkopen beter dan bedrijven die geen social media gebruiken.

Social selling helpt je verkoopteam echte relaties op te bouwen

In een recent artikel van Forbes staat: “87% van de professionals in zakelijke evenementen heeft evenementen geannuleerd vanwege de pandemie en 66% heeft evenementen uitgesteld.” Netwerken en het opbouwen van relaties zijn online verschoven vanwege de COVID-19-pandemie – en nu is het de perfecte tijd om prioriteit te geven aan social selling.

Social selling creëert kansen om in contact te komen met nieuwe potentiële klanten op sociale media, waar ze al actief zijn en gesprekken voeren. Met behulp van social listening-tools kunnen je verkopers een stap verder gaan en leads identificeren die al over je bedrijf, je concurrenten of je branche praten.

Dat betekent dat je een publiek kunt bereiken dat al interesse heeft in wat je aanbiedt en authentiek contact met hen kunt maken. Door nuttige informatie te bieden wanneer de tijd daar rijp voor is. Authenticiteit bouwt vertrouwen op. En dat kan op zijn beurt veranderen in klantloyaliteit.

Je klanten (en prospects) zijn al bezig met social buying

In de laatste zes maanden van 2020 heeft 25% van de Amerikanen van 18 tot 34 jaar een aankoop gedaan via sociale media. In India, het VK, Australië en Nieuw-Zeeland deed ongeveer een derde van de mensen tussen 18 en 34 jaar in diezelfde periode een aankoop via sociale media.

Bron: Statista

Gezien het enorme aantal mensen dat momenteel sociale media gebruikt, is het potentieel voor merken om social selling te maken enorm:

  • Wereldwijd zijn 4,2 miljard mensen actief op sociale media.
  • Alleen al in 2020 kregen sociale-mediaplatforms 490 miljoen gebruikers.
  • Dat is een stijging van 13,2% – in 2019 was er een groei van 7,2%.

Bovendien gebruiken veel van die gebruikers sociale platforms voor merkonderzoek. Simpel gezegd, deze gebruikers maken zich klaar om te kopen.

Je topconcurrenten zijn al bezig met social selling

Het gebruik van social selling betekent concurrerend blijven. Andere merken zijn actief op sociale media en hebben interactie met potentiële klanten op populaire sociale platforms. Volgens gegevens van Statista: “In 2020 was naar schatting 25% van de e-commercebedrijven wereldwijd van plan om hun goederen op sociale media te verkopen.”

  • 200 miljoen Instagram-gebruikers bezoeken minstens één keer per dag een profiel en 81% van de Instagram-gebruikers doet onderzoek naar producten en diensten op het platform.
  • 18,3% van de Amerikaanse Facebook-gebruikers deed in 2020 een aankoop via Facebook.
  • 70% van de YouTube-gebruikers heeft een product van een merk gekocht nadat ze het op YouTube hebben gezien.
  • 96% van de B2B-contentmarketeers gebruikt LinkedIn voor organische marketing. Facebook is het op één na populairste platform en wordt gebruikt door 82% van de B2B-contentmarketeers.

Wat zijn de beste netwerken voor social selling?

Je keuze moet afhangen van je doelgroep en je benadering van social selling. LinkedIn en Instagram zijn geweldige platforms voor interactie met klanten. Ze bieden tools om te reageren op vragen van klanten. En het zijn informele virtuele ruimtes waar communicatie vanzelfsprekend is. Simpel gezegd, ze zijn geweldig voor het opbouwen van relaties.

LinkedIn daarentegen is een meer formeel zakelijk platform dat ideaal is voor B2B-bedrijven die zakelijke besluitvormers willen identificeren en bereiken. Hier kunnen bedrijven rechtstreeks in contact komen met potentiële klanten om te proberen een professionele relatie op te bouwen:

Sterker nog, volgens LinkedIn:

  • 89% van de B2B-marketeers wendt zich tot LinkedIn om leads te genereren.
  • 62% van de B2B-marketeers zegt dat LinkedIn twee keer zo snel leads genereert als het op één na best presterende sociale kanaal.

Met andere woorden, gebruik het sociale platform dat je publiek verkiest. En welk platform je merk ook consequent kan gebruiken!

Ga als volgt aan de slag op drie populaire platforms:

3 stappen naar social selling op LinkedIn

Bouw aan je geloofwaardigheid

Als je een goede relatie hebt met je connecties, vraag hen dan om aanbevelingen . Deze worden op je profiel geplaatst en kunnen je direct geloofwaardigheid geven bij nieuwe contacten. Zorg er als merk voor dat je profiel expertise uitstraalt die relevant is voor een potentiële klant of klant door te benadrukken hoe je eerdere klanten hebt geholpen hun doelen te bereiken. Je moet ook alleen informatie en inhoud van geloofwaardige bronnen delen en ervoor zorgen dat je een professionele toon aanhoudt bij al je LinkedIn-activiteiten.

Breid je LinkedIn-netwerk uit

Gebruik de zoekfunctie van LinkedIn om je netwerk uit te breiden door wederzijdse verbindingen met je bestaande contacten te zoeken. Je kunt ook lid worden van relevante LinkedIn-groepen om te netwerken met collega’s en prospects.

Gebruik LinkedIn Sales Navigator

Sales Navigator, de professionele tool voor sociale selling van LinkedIn, kan je helpen de juiste prospects te targeten met gepersonaliseerde communicatie en je prestaties beter te begrijpen met diepgaande analyses.

3 stappen naar social selling op Twitter

Twitter is een geweldig netwerk voor sociaal luisteren. Je kunt Twitter-lijsten maken om inhoud van specifieke groepen mensen te volgen. Hier zijn drie belangrijke Twitter-lijsten die je kunt gebruiken om social selling op het netwerk te starten.

Bestaande klanten

Gebruik deze lijst om je bestaande klanten nauwlettend in de gaten te houden en te kijken naar mogelijkheden om te reageren op hun Tweets. Dit zal je helpen je merk op hun radar te houden.

Overdrijf het echter niet. Zorg ervoor dat je interacties met klanten zinvol zijn. Like alleen Tweets die je echt leuk vindt en reageer alleen als je iets waardevols te zeggen hebt. En zorg ervoor dat je relevant blijft. Je klanten hebben je merk niet nodig in interactie met persoonlijke updates.

Vooruitzichten

Als je potentiële klanten identificeert, voeg je ze toe aan een privélijst. Maar ga niet met hen in gesprek met hetzelfde gevoel van vertrouwdheid als met bestaande klanten. Let in plaats daarvan op verzoeken om hulp of klachten over je concurrenten. Op die manier kun je reageren met een nuttige opmerking.

Concurrenten

Door concurrenten aan een privélijst toe te voegen, kun je ze in de gaten houden zonder ze daadwerkelijk te volgen. Dit kan helpen om ideeën op te doen voor je eigen social selling-inspanningen.

2 manieren om social selling op Facebook te starten

Zorg ervoor dat je een Facebook-pagina maakt en gebruik vervolgens deze strategieën om sociale selling te starten.

Werk samen met andere bedrijven

Het is gemakkelijk om contact op te nemen via likes-reacties en shares. Maar ga nog een stap verder. Als je doordachte, waardevolle content maakt, wordt deze waarschijnlijk gedeeld, waardoor het bereik van je merk vergroot. Je Facebook-pagina kan worden blootgesteld aan een heel nieuw publiek wanneer andere bedrijven je content delen en leuk vinden.

Ga in gesprek met volgers

Reageer altijd op de opmerkingen en vermeldingen van je merk door je volgers. Voeg bij het samenstellen van je eigen berichten ook vragen toe om gesprekken met je Facebook-publiek op gang te brengen. Ze hoeven niet direct gerelateerd te zijn aan je product of dienst om effectief te zijn!

Best practices voor sociaal verkopen

Welk platform je ook gebruikt om je publiek te bereiken, zorg ervoor dat je best practices voor social selling toepast. Hier zijn er 4 om in gedachten te houden.

Vestig je merk door waarde te bieden

Bij interactie met prospects en klanten via sociale netwerken, is het belangrijk om niet te verkoopachtig te worden. En als je merk nieuw is op een social media platform, duik dan niet meteen in social selling. Voordat je naar verkooppraatjes springt, moet je je positie als expert in je branche bepalen.

Een manier om je merk op sociale media op te bouwen voor social selling, is door interessante, waardevolle en deelbare content te delen. Voor B2B merken en zakelijke influencers die LinkedIn gebruiken, kan dit betekenen dat je content deelt die door anderen is geschreven en die aansluit bij je merk:

Of het kan betekenen dat je interessante content schrijft en deelt die anderen nuttig zullen vinden om je merk als een toonaangevend in de branche te vestigen. Kortom, laat je prospects zien dat je er niet alleen op uit bent om iets te krijgen. Je bent er ook om iets te geven.

Luister strategisch en bouw relaties op met de juiste mensen

Effectieve social selling betekent opletten. Met andere woorden, zorg ervoor dat je sociaal luistert. Gebruik sociale lijsten om te volgen wat mensen over jou, je bedrijf, je branche en je concurrenten zeggen. Let op pijnpunten en verzoeken, die beide je natuurlijke kansen bieden om oplossingen te bieden.

Je moet waar mogelijk ook gebruikmaken van je bestaande netwerk. Voordat je contact opneemt met een van de leads die je identificeert, controleert je hun volg- en volgerslijsten om te zien of je wederzijdse connecties hevt. Vraag in dat geval je gedeelde contactpersoon om een introductie.

Houd het echt

In plaats van één notitie te schrijven en deze naar talloze potentiële kopers te sturen, kun je de tijd nemen om je berichten over social selling te personaliseren. Dit betekent dat je:

Erken je wederzijdse professionele contacten

Verwijs naar een stuk content dat je allebei hebt gedeeld of waarop je hebt gereageerd. Benadruk een gedeelde interesse of iets anders dat je gemeen hebt. Met andere woorden, wees jezelf. Vorm een connectie door een echt, oprecht gesprek te beginnen!

Natuurlijk kun je geautomatiseerde tools voor het leuk vinden en reageren gebruiken, maar deze doen niets om een goede relatie op te bouwen. Ze kunnen zelfs ernstige schade toebrengen aan je persoonlijke en professionele merk. Het gaat om verkopen, er gaat niets boven interactie met een echt mens.

Wees consistent

Tot slot, verwacht geen onmiddellijke resultaten. Als je inspanningen voor het opbouwen van een relatie geen onmiddellijk resultaat opleveren, geef dan niet op. Sommige contacten zijn misschien nog niet klaar om te kopen wat je aanbiedt. Houd contact.

Opvolgen met nieuwe leads. Neem contact op met contacten waarmee je eerder contact hebt gehad, maar waar je al een tijdje niets meer van hebt gehoord. Onderhoud zinvolle relaties door felicitaties aan te bieden wanneer ze naar nieuwe functies of bedrijven verhuizen. Of door te reageren op de content die ze delen via sociale media. Wees bereid om advies of hulp te bieden, zelfs als dit niet direct in je eigen voordeel werkt.