Online marketingstrategie

Strategisch marketing advies van Joet. Ontdek hoe je een succesvolle online marketingstrategie voor je bedrijf kunt creëren. Om groeikansen te benutten en je omzet te verhogen. Ontvang de marketingstrategie van je bedrijf in één eenvoudig, samenhangend plan.

Zou ik gelijk hebben als ik aanneem dat een groot deel van je huidige marketingstrategie digitaal is? Waarschijnlijk wel. Zowel consumenten als bedrijven zijn bijna altijd online en onderweg. En je wilt ze kunnen bereiken en hun gedrag kunnen observeren waar ze hun tijd doorbrengen.

Maar wanneer je een bedrijf laat groeien, kan dit steeds veranderende online landschap snel te veel worden. Zeker als je daarnaast nog een aantal andere verantwoordelijkheden en taken hebt. Strategisch marketing advies van Joet helpt je op weg.

Online marketingstrategie

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag eens kennis.

Inhoud

Het begrip marketingstrategie

Het is belangrijk om te begrijpen hoe een marketingstrategie verschilt van een online marketingstrategie. Voordat je één of beide in je bedrijf implementeert. Een marketingstrategie is een plan om een specifiek marketing gerelateerd doel (of doelen) op een gerichte en haalbare manier te bereiken. Het houdt rekening met wat je bedrijf momenteel goed doet. En wat je mist met betrekking tot de doelstelling die je stelt. Zodat de kans groter is dat je deze bereikt. Maar wat is het verschil tussen een marketingstrategie en marketingtactieken. Twee termen die vaak door elkaar worden gebruikt.

Tactiek versus strategie

Zoals we hierboven vermeldden, is een strategie een haalbare en gerichte reeks stappen. Die worden gebruikt om je te helpen een specifiek doel te bereiken. Marketing of niet, elke strategie bestaat uit drie delen:

  • Een diagnose van je uitdaging
  • Een leidend beleid voor het omgaan met de uitdaging
  • Een reeks gerichte acties die nodig zijn om het beleid te realiseren

Afhankelijk van de omvang van je bedrijf, kan je marketingstrategie verschillende bewegende delen bevatten, elk met verschillende doelen. Dat gezegd hebbende, kan het werken aan je strategie soms ontmoedigend worden. Dus als je je ooit overweldigd voelt door je marketingstrategie, raadpleeg dan deze drie stappen. Om je te kunnen focussen op het bereiken van je doelstellingen.

Marketingtactieken, of welke soort dan ook, zijn de specifieke acties die je tijdens je strategie kiest om je te helpen je einddoel te bereiken. Met andere woorden, een strategie is je bestemming. Het is het haalbare, gerichte plan om je naar je doel te brengen. Tactieken zijn concrete en definieerbare stappen binnen je strategie die ervoor zorgen dat je je doel bereikt.

Om een beter begrip te krijgen van wat ze kunnen inhouden, bekijk je de volgende lijst met basismarketingstrategieën. Deze worden vaak gebruikt door teams in verschillende sectoren.

  • Basisprincipes van marketing
  • Publiceer een blog.
  • Adverteren op een specifiek social media platform (bijv. Facebook Ads of Instagram Ads).
  • Bied gratis leermiddelen aan
  • Zoekmachine optimaliseert je online inhoud.
  • Maak een winactie en/of prijsvraag aan.
  • Test verschillende campagnetypen om te bepalen wat het beste werkt voor je doelgroep.
  • Organiseer een webinar.
  • Produceer een podcast.
  • Maak een e-mailcampagne.

Laten we nu eens kijken naar de online marketingstrategie.

Wat is een online marketingstrategie?

Een online marketingstrategie helpt je bedrijf specifieke online doelen te bereiken via zorgvuldig geselecteerde online marketingkanalen zoals paid, earned en owned media. Net als bij marketingstrategieën versus marketingtactieken, worden “online marketingstrategie” en “online marketingcampagne” ook vaak verwisseld. Dus, hoe verschillen ze?

Wat is een online marketingcampagne?

Online marketingcampagnes zijn de bouwstenen en acties binnen je online marketingstrategie die je naar een specifiek einddoel brengen. Als het overkoepelende doel van je online marketingstrategie bijvoorbeeld is om meer leads te genereren via sociale media, kun je een online marketingcampagne op LinkedIn voeren. Je kunt enkele van de best presterende content van je bedrijf op LinkedIn delen om meer leads via het kanaal te genereren.

Hoe maak je een online marketingstrategie?

  • Bouw je buyer persona’s.
  • Bepaal je doelen en de online marketingtools die je nodig hebt.
  • Evalueer je bestaande online kanalen en middelen.
  • Controleer en plan je owened mediacampagnes.
  • Bepaal je doelen en de online marketingtools die je nodig hebt.
  • Controleer en plan je earned mediacampagnes.

Bouw je buyer persona’s

Voor elke marketingstrategie, digitaal of niet, moet je weten naar wie je marketing gaat. De beste online marketingstrategieën zijn gebaseerd op gedetailleerde buyer persona’s en je eerste stap is om ze te creëren. Organiseer je doelgroep segmenten. Het is belangrijk op te merken dat deze informatie zoveel mogelijk gebaseerd moet zijn op echte gegevens. Omdat het maken van aannames over je doelgroep ertoe kan leiden dat je marketingstrategie de verkeerde kant opgaat. Om een compleet beeld van je persona te krijgen, moet je onderzoekspool een mix bevatten van klanten, prospects en mensen buiten je contactendatabase die aansluiten bij je doelgroep.

Maar wat voor soort informatie moet je verzamelen voor je eigen buyer persona’s om je online marketingstrategie te informeren? Dat hangt af van je bedrijf . Het is waarschijnlijk afhankelijk van of je B2B of B2C bent. Of dat je een duur of goedkoop product verkoopt. Hier zijn enkele uitgangspunten die je kunt verfijnen en afstemmen op je specifieke bedrijf.

Kwantitatieve en demografische informatie

Locatie: gebruik webanalysetools om eenvoudig te identificeren van welke locatie je websiteverkeer afkomstig is.
Leeftijd: Afhankelijk van je bedrijf kan dit al dan niet relevante informatie zijn. Maar als het aan ons ligt, is het het beste om deze gegevens te verzamelen door trends in je bestaande prospect- en contactdatabase te identificeren.
Inkomen: het is het beste om gevoelige informatie zoals persoonlijk inkomen te verzamelen door middel van persona-onderzoeksinterviews, omdat mensen deze details misschien niet willen delen via online formulieren.
Functietitel: dit is iets waarvan je een globaal idee kunt krijgen van je bestaande klantenbestand en het is het meest relevant voor B2B-bedrijven.

Kwalitatieve en psychografische informatie
Doelen: Afhankelijk van welke uitdaging je product of dienst oplost, heb je misschien al een goed idee van de doelen van je buyer persona. Bevestig je aannames door met echte klanten en interne verkoop- en klantenservicemedewerkers te praten.
Uitdagingen: Spreek met klanten, verkoop- en klantenservicemedewerkers en andere klantgerichte medewerkers om een idee te krijgen van de veelvoorkomende uitdagingen waarmee leden van je doelgroep worden geconfronteerd.

Hobby’s/interesses: Vraag klanten en degenen die aansluiten bij je doelgroep naar hun hobby’s en interesses. Als je bijvoorbeeld een modemerk bent, is het handig om te weten of grote delen van je publiek ook geïnteresseerd zijn in fitness en welzijn om toekomstige content en partnerschappen te informeren.
Prioriteiten: Praat met klanten en leden van je doelgroep om erachter te komen wat voor hen het belangrijkst is met betrekking tot je bedrijf. Als je bijvoorbeeld een B2B-softwarebedrijf bent, is het zeer waardevolle informatie om te weten dat je publiek klantenondersteuning waardeert boven een concurrerende prijs.

Door al deze details te combineren, kunt je buyer persona’s creëren die nauwkeurig en zeer waardevol zijn voor je bedrijf.

Bepaal je doelen en de online marketingtools die je nodig hebt

Je marketingdoelen moeten altijd worden gekoppeld aan de fundamentele doelen van je bedrijf. Als het doel van je bedrijf bijvoorbeeld is om de online inkomsten met 20% te verhogen. Dan kan het doel van je marketingteam zijn om 50% meer leads via de website te genereren dan het voorgaande jaar om bij te dragen aan dat succes. Wat je overkoepelende online marketingdoel ook is. Je moet het succes van je strategie gaandeweg kunnen meten met de juiste online marketingtools.

Evalueer je bestaande online kanalen en middelen

Bij het beoordelen van je bestaande online marketingkanalen en middelen om te bepalen wat je in je strategie moet opnemen, is het handig om eerst het grote geheel te overwegen. Dit voorkomt dat je je overweldigd of verward voelt. Verzamel wat je hebt en categoriseer elk activiteit in een spreadsheet, zodat je een duidelijk beeld hebt van je bestaande owned-, earned en paid media.

Owned, Earned, Paid Media Framework

Om dit effectief te doen, gebruikt je het owned, earned en paid mediaframework om de online kanalen die je al gebruikt te categoriseren en te beslissen wat goed bij je strategie past.

Owned media

Dit verwijst naar de online activa die je merk of bedrijf bezit. Of dat nu je website, sociale-mediaprofielen, bloginhoud of afbeeldingen zijn. Eigen kanalen zijn waar je bedrijf volledige controle over heeft. Dit kan ook off-site inhoud zijn waarvan je de eigenaar bent en die niet op je website wordt gehost (bijvoorbeeld een blog die je op een andere medium publiceert).

Earned media

Earned media verwijst naar de bekendheid die je verdient door mond-tot-mondreclame. Of dat nu inhoud is die je op andere websites heeft verspreid (bijvoorbeeld gastberichten), PR-werk dat je heeft gedaan of de klantervaring die je heeft geleverd. Earned media is de erkenning die je krijgt als resultaat van deze inspanningen. Je kunt media verdienen door persvermeldingen en positieve recensies te krijgen en door mensen je inhoud te delen via hun netwerken (bijvoorbeeld sociale-mediakanalen).

Paid media

Betaalde media verwijst naar elk kanaal waaraan je geld uitgeeft om de aandacht van je buyer persona’s te trekken. Dit omvat zaken als Google Ads, betaalde posts op sociale media, native advertising (bijvoorbeeld gesponsorde posts op andere websites). Of elk ander medium waarmee je betaalt in ruil voor meer zichtbaarheid.

Laten we een voorbeeld bekijken, aangezien je beter begrijpt wat dit kader inhoudt. Stel dat je een eigen stuk content op een bestemmingspagina op je website heeft die is gemaakt om je te helpen leads te genereren. Je weet dat je verschillende delen van het framework wilt opnemen in plaats van alleen met owned, earned of paid media te werken.

Om het aantal leads dat de inhoud genereert te vergroten, doe je je best om ervoor te zorgen dat het deelbaar is, zodat je publiek het via hun sociale-mediaprofielen kan verspreiden. In ruil daarvoor zorgt dit voor meer verkeer naar je bestemmingspagina. Dit is de verdiende mediacomponent. Om het succes van je content te ondersteunen, kunt je berichten over de inhoud op je Facebook-pagina plaatsen en betalen om deze door meer mensen in je doelgroep te laten zien.

Dit is hoe de drie delen van het raamwerk kunnen samenwerken. Hoewel dit niet noodzakelijk is voor succes. Als je owned en earned media bijvoorbeeld al beide succesvol zijn, hoef je mogelijk niet in betaalde media te investeren. Evalueer dus de beste oplossing om je te helpen je doel te bereiken en integreer vervolgens de kanalen die het beste werken voor je bedrijf in je online marketingstrategie.

Nu je weet wat er al wordt gebruikt, kun je gaan nadenken over wat je moet houden en wat je moet knippen.

Controleer en plan je eigen mediacampagnes

De kern van online marketing is owned media. En het komt bijna altijd in de vorm van content. Dat komt omdat bijna elk bericht dat je merk uitzendt als content kan worden geclassificeerd. Of het nu gaat om een Over ons pagina, productbeschrijvingen, blogposts, e-boeken, infographics, podcasts of posts op sociale media.

Content helpt je websitebezoekers om te zetten in leads en klanten en verbetert tegelijkertijd de online aanwezigheid van je merk. En wanneer deze content voor zoekmachines is geoptimaliseerd (SEO), kan dit je zoek- en organisch verkeer een boost geven.

Wat het doel van je online marketingstrategie ook is, je wilt eigen content opnemen. Bepaal om te beginnen welke content je zal helpen je doelen te bereiken. Als het je doel is om 50% meer leads via de website te genereren dan vorig jaar, zal je Over ons-pagina hoogstwaarschijnlijk niet worden opgenomen in je strategie, tenzij die pagina in het verleden op de een of andere manier een machine voor het genereren van leads is geweest.

Hier is een kort proces dat je kunt volgen om erachter te komen welke content je nodig hebt om je online marketingstrategiedoelen te bereiken.

Controleer je bestaande content

Maak een lijst van je bestaande eigendomsinhoud en rangschik elk item op basis van wat eerder het beste heeft gepresteerd in relatie tot je huidige doelen. Als je doel bijvoorbeeld het genereren van leads is, rangschik dan je inhoud op basis van de artikelen die het afgelopen jaar de meeste leads hebben gegenereerd (zoals een blogpost, e-boek of sitepagina). Het idee hier is om erachter te komen wat momenteel werkt en wat niet, zodat je jezelf kunt voorbereiden op succes bij het plannen van toekomstige inhoud.

Identificeer hiaten in je bestaande inhoud.

Identificeer op basis van je buyer persona’s eventuele hiaten in de inhoud die je heeft. Als je bijvoorbeeld een bedrijf bent dat wiskunde bijles geeft en door onderzoek weet dat een grote uitdaging voor je persona’s het vinden van effectieve manieren om te studeren is – je hebt momenteel geen inhoud die met die zorg spreekt – maak er dan een paar.

Als je naar je inhoudscontrole kijkt, ontdekt je misschien dat e-boeken die op een bepaald type bestemmingspagina worden gehost, heel goed converteren (beter dan bijvoorbeeld webinars). In het geval van dit bedrijf dat wiskunde bijles geeft, zou je de beslissing kunnen nemen om een e-boek toe te voegen over “hoe je studeren effectiever kunt maken” aan je plannen voor het maken van inhoud.

Maak een content creatie plan

Maak op basis van je bevindingen en de hiaten die je hebt vastgesteld een plan voor het maken van inhoud waarin je de inhoud schetst die nodig is om je te helpen je doelen te bereiken. Dit moet het volgende omvatten:

  • Titel
  • Formaat
  • Doel
  • Promotiekanalen
  • Waarom je de inhoud maakt
  • Prioriteitsniveau van de inhoud

Dit kan een eenvoudige spreadsheet zijn en moet ook budgetinformatie bevatten als u van plan bent de creatie van inhoud uit te besteden, of een schatting van de tijd als u deze zelf produceert.

Controleer en plan je earned mediacampagnes

Door je eerder earned media te evalueren ten opzichte van je huidige doelen, kun je een idee krijgen van waar je je tijd aan kunt besteden. Kijk waar je verkeer en leads vandaan komen (als dat je doel is) en rangschik elke verdiende mediabron van meest effectief tot minst effectief.

Het kan zijn dat een bepaald artikel dat je hebt bijgedragen aan de branchepers veel gekwalificeerd verkeer naar je website heeft geleid, wat de conversies heeft verhoogd. Of je ontdekt misschien dat LinkedIn de plek is waar je de meeste mensen content ziet delen, waardoor het verkeer toenam.

Het idee is om op basis van historische gegevens een beeld op te bouwen van welke soorten earned media je zullen helpen je doelen te bereiken (en welke niet). Als er echter iets nieuws is waarmee je wilt experimenteren, sluit het dan niet uit alleen omdat het nog nooit eerder is gedaan.

Controleer en plan je betaalde mediacampagnes

Dit proces omvat grotendeels hetzelfde proces. Je moet je bestaande betaalde media op elk platform (bijvoorbeeld Google Ads, Facebook, Twitter, enz.) evalueren om erachter te komen wat je het meest waarschijnlijk zal helpen je huidige doelen te bereiken.

Als je veel geld aan Ads hebt uitgegeven en niet de resultaten hebt gezien waarop je had gehoopt, is het misschien tijd om je aanpak te verfijnen. Of helemaal te schrappen en je te concentreren op een ander platform dat betere resultaten lijkt te leveren.

Aan het einde van het proces moet je een duidelijk idee hebben van welke betaalde mediaplatforms je wilt blijven gebruiken en welke (indien aanwezig) je uit je strategie wilt verwijderen.

Breng je online marketingcampagne samen

Je hebt de planning en het onderzoek gedaan en je hebt nu een solide visie op de elementen die je online marketingstrategie zullen vormen. Om te beoordelen, hier is wat je tot nu toe had moeten stollen:

  • Duidelijke profiel(en) van je buyer persona(s)
  • Een of meer specifieke doelen voor online marketing
  • Een inventarisatie van je bestaande eigen, earned en betaalde media
  • Een audit van je bestaande owned, earned en betaalde media
  • Een eigen content creatie plan of verlanglijstje

Nu is het tijd om dit allemaal samen te brengen om een samenhangend marketingstrategiedocument te vormen. Je strategiedocument moet de reeks acties in kaart brengen die je gaat ondernemen om je doelen te bereiken, op basis van je onderzoek tot nu toe.

Voorbeelden van online marketingcampagnes

  • GoPro
  • MasterCard
  • Red Bull

GoPro: door gebruikers gemaakte video met earned media

GoPro staat bekend om zijn unieke beeldmateriaal in point-of-view-stijl, allemaal genomen met de klassieke fisheye-lens van het bedrijf. Wat je misschien niet weet, is dat zoveel van de video content die je op GoPro’s YouTube-kanaal ziet, niet door GoPro is gemaakt. Maar door hun loyale gebruikers.

Door hun YouTube-kanaal te vullen met door gebruikers gemaakte video content, heeft GoPro hun fanbase aangemoedigd om hun beelden en avonturen vast te leggen en deze vervolgens online te plaatsen (met vermelding van het GoPro-product voor hun beeldmateriaal en ervaring).

Deze doorlopende online marketingcampagne is voorstander van het gebruik van video om de productlijn van GoPro te verspreiden en heeft een gemeenschap van trouwe klanten en fans.

Mastercard: Eigen Media Reisblog

Mastercard baseert zijn merk op de verhalen en avonturen die kaarthouders meemaken. Maar wat heb je aan een op reizen gebaseerd merk zonder een op reizen gebaseerde online marketingcampagne? Priceless Cities, het reisblog van Mastercard, is een hulpmiddel dat klanten koppelen aan de creditcards waarmee ze hun reizen kunnen betalen. Deze campagne stelt het bedrijf in staat om beter af te stemmen op de dingen waarin hun klanten investeren. En de plaatsen waar hun klanten naartoe reizen.

Red Bull: eigendom van media Lifestyle-nieuws

Red Bull is bekend geworden door de sponsoring van extreme sporten, niet alleen door de energiedrank die ze verkopen. In plaats van het creëren van online content met betrekking tot de energiedrank, grijpt Red Bull zijn publiek met artikelen en video’s over de laatste gebeurtenissen in de extreme sportgemeenschap.

In een van hun online marketingcampagnes bewees Red Bull dat wat je verkoopt niet altijd de ideale focus is voor een content strategie. Het kan veel waardevoller zijn om een campagne af te stemmen op de levensstijl van je klanten. Of waarmee ze geassocieerd willen worden.

Als je graag een echt effectieve strategie wilt ontwikkelen om je bedrijf te laten groeien. Neem dan contact op met Joet.

Regel nu vrijblijvend je eerste gesprek. Bel nu & maak een afspraak.