Inbound marketing

Ontdek de waarde van inbound marketing en leer hoe je een compleet inbound marketingplan maakt met doelen, timing, tactieken en meetbare return on investment (ROI).

Inbound marketing

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing, in eenvoudige bewoordingen, is het proces om potentiële klanten te helpen je bedrijf te vinden. Dit gebeurt vaak al voordat de klant klaar is om een aankoop te doen. Door in het oriëntatieproces of zelfs daarvoor bij de klant in beeld te komen, kan dat leiden tot merkvoorkeur n uiteindelijk leads en omzet. Inbound marketing is een strategie die gebruik maakt van vele vormen van pull-marketing, zoals: content marketing, blogs, evenementen, zoekmachineoptimalisatie (SEO), sociale media en meer. Om naamsbekendheid te creëren en nieuwe klanten aan te trekken. Waar outbound marketing klanten zoekt, focust inbound marketing op zichtbaarheid, zodat potentiële kopers naar je toe komen. In plaats van ‘aandacht te trekken’, richten bedrijven die inbound marketing toepassen zich op nieuwe methoden die gericht zijn op het opbouwen van bewustzijn, het ontwikkelen van relaties en het genereren van leads.

Youri Hazeleger

Meer weten?

Er gaat niets boven persoonlijk contact.
Wij maken graag kennis.

Deze methoden maken je aantrekkelijk voor klanten omdat ze mensen niet het gevoel geven dat ze aan hen worden verkocht. De content van inbound marketing is educatief, vermakelijk en wordt goed ontvangen door klanten. Als het correct wordt gedaan, kan inbound marketing veel betere resultaten opleveren dan traditionele marketing die prospects verstoort in plaats van ze een open uitnodiging te geven om deel te nemen. Wanneer klanten je bedrijf op deze manier vinden, heeft dit een sterkere invloed op hun toekomstige marketingbeslissingen en hun gevoelens voor je bedrijf in het algemeen. Het beste gedeelte? Inbound marketing bestaat uit volledig organische leads, dus het is afhankelijk van hersenen in plaats van budget.

De kracht van inbound marketing

Deze vorm van marketing heeft het krachtige vermogen om klanten aan het stuur te zetten en je in contact te brengen met mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebg. Afgezien van lead conversies en klantbehoud, kan inbound marketing wonderen doen voor het aandeel in social media, merkbekendheid en inspanningen voor SEO zoekmachineoptimalisatie. Een robuust inbound marketingprogramma stelt klanten in staat om op elk moment met je merk in contact te komen. Hiermee kunt je gekwalificeerde leads genereren voor veel minder geld dan traditionele marketing.

Naarmate de creatie van data blijft toenemen zullen de informatie-overvloed en aandacht schaarste alleen maar toenemen. De gemachtigde koper heeft alle informatie die hij nodig heeft om een aankoopbeslissing te nemen altijd en overal binnen handbereik. Gedetailleerde specificaties, prijzen en product- of servicebeoordelingen zijn binnen handbereik, om nog maar te zwijgen van de impact van sociale media op het delen van informatie. Om succesvol te zijn in dit veranderende landschap, is zichtbaarheid via inbound marketing essentieel.

Inbound marketing is zo krachtig omdat je de macht hebt om de zoeker of klant precies die antwoorden te geven die ze zoeken, precies op het punt dat ze het nodig hebben. Dat bouwt vertrouwen, reputatie en autoriteit op in welke niche je deze vorm van marketing ook toepast.

Veelvoorkomende problemen die inbound marketing kan oplossen

Als het gaat om het implementeren van een langetermijnstrategie, is inbound marketing een investering die je zal helpen de naamsbekendheid, voorkeur en uiteindelijk inkomsten te vergroten.

Probleem: ik moet mijn naamsbekendheid vergroten. Tot 93% van de koopcycli begint met een online zoekopdracht. Als je bedrijf bovenaan de zoekresultaten verschijnt, of actief is op het sociale netwerk van een zoeker, kunt je je merkbekendheid organisch vergroten. Om dat te doen, moet je ervoor zorgen dat je de juiste content en berichten hebt om in deze belangrijke inbound kanalen te verschijnen.

Probleem: ik wil mijn merkvoorkeur versterken. Door potentiële klanten voor te lichten, te entertainen en ermee om te gaan voordat ze nadenken over een aankoop, bouw je vertrouwen op en vergroot je de kans dat ze voor je kiezen wanneer ze klaar zijn om te kopen. Onderschat nooit de impact van een bekend gezicht.

Probleem: ik moet meer leads genereren, maar heb minder te investeren. Inbound marketing is een langetermijninvestering die zichzelf in de loop van de tijd opbouwt. Je resultaten zullen vele malen vermenigvuldigen naarmate je bedrevener wordt in het creëren en beheren van inhoud die van nature organische leads aantrekt.

Probleem: ik weet niet zeker of ik het personeel of het budget heb om aan inbound marketing te doen. Zoals zoveel dingen, hoe meer je in inbound inspanningen stopt, hoe meer je eruit haalt. Maar als je een goede strategie hebt die de belangrijkste thema’s, content en distributie schetst, kunt je ervoor zorgen dat je verspilde inspanningen voorkomt.

ROI van een succesvol inbound marketing programma

Inbound marketing is uniek omdat het over het algemeen minder kosten heeft dan andere marketinginspanningen. En het kan een serieus goede ROI hebben als het correct wordt gebruikt.

Inbound marketing brengt leads naar je toe. Inbound marketing genereert drie keer meer leads per Euro dan traditionele methoden.

Plannen, implementeren en optimaliseren van je inbound marketing programma

Als het gaat om inbound marketing, hoe meer je investeert, hoe groter je rendement. Het creëren van geweldige content gaat over denken en toewijding in plaats van budget. Je kunt geen geld naar content gooien en het effectief maken. Je moet er je hoofd en hart in steken. Ga als volgt aan de slag:

Stap 1

Definieer je bedrijfsdoelen en buyer persona’s. Identificeer je doelgroep en leer er alles over. Je kunt geen conten schrijven om je klanten te informeren totdat je je publiek kent.

Stap 2

Bied content in elke fase. Beantwoord preventief de vragen die je klanten waarschijnlijk zullen hebben in elke fase van hun kooptraject. Bepaal jouw unieke, meeslepende verhaal. Waarom zou je publiek naar jou moeten luisteren? Het concept van wat wij transformationele inbound marketing noemen, gaat verder dan traditionele inbound marketingtechnieken. In tegenstelling tot traditionele inbound, maakt transformationele inbound gebruik van waardevolle content om klanten aan te trekken en te behouden gedurende hun hele levenscyclus. Niet alleen voordat ze klant zijn, maar ook daarna. Bovendien legt transformationele inbound marketing meer nadruk op personalisatie en relevantie.

Stap 3

Kies je bezorgplatforms. Hoe waardevoller de content die je voor je publiek maakt, hoe groter de kans dat je ze als klant wint. Bepaal de beste manier om ze te bereiken. Of dit nu via LinkedIn, Facebook, je blog of ergens anders is.

Stap 4

Maak en voer je content kalender uit. Het is belangrijk om een planning te maken die consequent nieuwe en relevante inhoud oplevert om je publiek te blijven betrekken. Door een constante stroom van content bij te houden die ingaat op de vragen, problemen en pijnpunten van je klanten, behoudt je de relevantie en bouwt je aan je merk als een vertrouwde opinieleider.

Stap 5

Analyseer resultaten en optimaliseer je inbound marketingprogramma. Er is een verscheidenheid aan statistieken om uit te kiezen bij het meten van het succes van je inbound marketinginspanningen. Of je nu besluit om SEO-ranglijsten, inbound links of het aantal gepubliceerde artikelen te analyseren, deze bronnen bieden waardevol inzicht in hoe je campagnes presteren. Maak wekelijks tijd voor analyse. Deze stap helpt je te begrijpen hoe effectief je inbound marketinginspanningen zijn geweest en hoe deze kunnen worden verbeterd.

Lees ook