Content Marketing

Content Marketing is onderdeel van Marketing. Wat is content marketing eigenlijk? Daarvoor moeten we eigenlijk eerste stil staan bij de vraag: Wat is marketing?

Wat is marketing

Marketing is boven alles: divers. Dit geldt niet alleen voor de vele vormen waarin marketing kan worden uitgevoerd. Je krijgt ook een breed scala aan antwoorden op de vraag: Wat is marketing? Van het opsommen van specifieke maatregelen tot de nutteloze uitleg dat marketing een algemene mindset is. Maar geen paniek: Marketing is eigenlijk niet zo moeilijk te begrijpen. Wij helpen je op weg!


Marketing gaat dus over het creëren van waardevolle proposities. Aha. Dit is niet echt verhelderend voor leken. Laten we dus iets praktischer proberen. In marketing draait alles, om het simpel te zeggen, om de behoeften van (potentiële) klanten. Het doel is om hun wensen en verwachtingen mee te nemen in alle bedrijfsbeslissingen en zo bepaalde bedrijfsdoelen te bereiken. Het belangrijkste is dat de verkoop natuurlijk omhoog moet. Dat wil zeggen dat er meer van een product of dienst moet worden verkocht. Dienovereenkomstig wordt marketing in een bedrijf altijd geassocieerd met de analyse, planning, implementatie en controle van bedrijfsactiviteiten. Marketing is dan ook een centrale functie van de bedrijfsvoering en daarmee een belangrijk onderdeel van het bedrijf. Dus als je denkt dat marketing altijd hetzelfde is als adverteren, dan heb je het mis, want adverteren is daar maar een klein onderdeel van.

Definitie Marketing volgens AMA

In theorie zijn er verschillende definities voor marketing. De American Marketing Association (AMA) bijvoorbeeld herziet om de drie jaar de definitie van marketing. Om de drie jaar beoordeelt een panel van vijf wetenschappers de definitie aan de huidige tijd en past deze dan aan of keurt deze dan goed. Volgens de AMA is de huidige definitie van marketing als volgt:

“Marketing is de activiteit, reeks instellingen en processen voor het creëren, communiceren, leveren en uitwisselen van aanbiedingen die waarde hebben voor klanten, partners en de samenleving als geheel.”

AMA

Definitie Marketing volgens Kotler

Een andere autoriteit op het gebied van marketing is Dr. Philip Kotler. Kotler is onder andere bekend van de boeken: Principes van Marketing, Marketing de essentie, Marketing 4.0, Kotler over Marketing, Laterale Marketing, etc. Kotler definieert marketing als:

De wetenschap en kunst van het verkennen, creëren en leveren van waarde om met winst te voldoen aan de behoeften van een doelgroep. Marketing identificeert onvervulde behoeften en verlangens. Marketing is het voldoen aan de behoeften en wensen van een consument.

Dr. Philip Kotler

Wat is content marketing

Content marketing is een marketingstrategie die wordt gebruikt om een doelgroep aan te trekken, te betrekken en vast te houden door relevante artikelen, video’s, podcasts en andere media te maken en te delen. Deze aanpak zorgt voor expertise, bevordert de naamsbekendheid en houdt je bedrijf in gedachten wanneer het tijd is om te kopen wat je verkoopt.

Content marketing in verschillende vormen


Influencer-marketing

Influencer-marketing houdt in dat een merk samenwerkt met een online influencer om één van zijn producten of diensten op de markt te brengen. Sommige samenwerkingen met influencer marketing zijn minder tastbaar dan dat merken werken gewoon samen met influencers om de merkherkenning te verbeteren.


Bij influencer marketing, in plaats van rechtstreeks aan een grote groep consumenten te verkopen, inspireert of compenseert een merk influencers. Hierbij kun je denken aan beroemdheden, bloggers, vloggers, klanten en werknemers om het woord namens hen te verspreiden.

Relatie marketing

Relatiemarketing maakt gebruik van databasemarketing, gedragsadvertenties en analyses om consumenten precies te specificeren en loyaliteitsprogramma’s te creëren. Het zijn strategieën en tactieken voor het segmenteren van (potentiële) klanten om loyaliteit op te bouwen.

Virale Marketing

Virale marketing is een marketingfenomeen dat mensen faciliteert en stimuleert om een marketingboodschap door te geven. Bijgenaamd viraal, omdat het aantal mensen dat aan een bericht wordt blootgesteld, het proces nabootst van het doorgeven van een virus of ziekte van de ene persoon naar de andere.

Groene marketing

Groene marketing verwijst naar de ontwikkeling en marketing van producten waarvan wordt aangenomen dat ze veilig zijn voor het milieu. Dat wil zeggen ontworpen om negatieve effecten op de fysieke omgeving te minimaliseren of de kwaliteit ervan te verbeteren.


Deze term kan ook worden gebruikt om inspanningen te beschrijven om producten te produceren, promoten, verpakken en terugwinnen op een manier die gevoelig is voor of reageert op ecologische problemen.

Zoekwoordmarketing

Zoekwoordmarketing omvat het plaatsen van een marketingbericht voor gebruikers op basis van de specifieke zoekwoorden en woordgroepen die ze gebruiken om te zoeken. Een belangrijk voordeel van deze methode is dat het een content marketeer de mogelijkheid geeft om de juiste mensen op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken. Voor een content marketeer resulteert trefwoordmarketing in de plaatsing van een advertentie wanneer bepaalde trefwoorden worden ingevoerd. Let op! Deze term verwijst in SEO naar het behalen van een toppositie in de zoekresultaten zelf.

Guerilla marketing

Guerilla marketing beschrijft een onconventionele en creatieve marketingstrategie die bedoeld is om met minimale middelen maximale resultaten te behalen.

Outbound marketing

Outbound marketing is een nieuwere term voor traditionele marketing,. Deze is bedacht toen de term inbound marketing populair werd. Bij outbound marketing initieert de marketeer het contact met de klant via methoden zoals tv, radio en digitale display-advertenties. Het wordt vaak gebruikt om het bewustzijn en de voorkeur van de consument voor een merk te beïnvloeden.

Inbound marketing

Inbound marketing is marketing waarbij klanten contact opnemen met de marketeer als reactie op verschillende methoden die worden gebruikt om hun aandacht te trekken. Deze methoden omvatten e-mailmarketing, eventmarketing, content marketing en webdesign.


Een doel van inbound marketing, waaronder content marketing, is om het bedrijf te vestigen als een bron voor waardevolle informatie en oplossingen voor problemen. En zo het vertrouwen en de loyaliteit van de klant te vergroten.

SEO

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het proces van het ontwikkelen van een marketing/technisch plan om de zichtbaarheid binnen één of meerdere zoekmachines te verbeteren. Meestal bestaat dit uit twee elementen.
Technisch gezien verwijst SEO naar het zorgen dat een website goed kan worden geïndexeerd door de belangrijkste zoekmachines en omvat het gebruik van de juiste trefwoorden, inhoud, code en links.
Aan de marketingkant verwijst SEO naar het proces van het targeten van specifieke zoekwoorden waar de site zou moeten ‘winnen’ bij zoekopdrachten. Dit kan worden gedaan door een website aan te passen zodat deze goed scoort in de algoritmen die zoekmachines gebruiken om de rangorde te bepalen. Of door plaatsing met afzonderlijke zoekwoorden te kopen. Vaak zijn SEO-programma’s een mix van verschillende elementen en strategieën.

Waarom content marketing

Content marketing is goed voor je bedrijfsresultaten en je klanten. Er zijn met name vier belangrijke redenen – en voordelen – voor ondernemingen om content marketing te gebruiken, namelijk:

  • Meer omzet
  • Minder kosten
  • Betere en loyalere klanten
  • Content om te verkopen

Content marketing plan

Als je met content marketing aan de slag wilt, heb je de beste ideeën. Je denkt dat je los kunt gaan en je je creativiteit de vrije loop kunt laten. Hopen dat je content viraal gaat. Je droomt ervan de grootste contenthub in je branche te creëren die wordt gerespecteerd en zelfs een beetje aanbeden. Alles is top. Alles is rooskleurig. Dus je gaat gewoon aan de slag. Je begint. Zonder strategie. En zonder plan. En wat gebeurt er? Niks. Er is geen succes. Waarom? Precies: een gebrek aan planning. Het is alleen niet zo goed doordacht.


Ik begrijp je maar al te goed. Ik ben een grote fan van “hands on” en “just do it” zelf. Maar je moet plannen! Althans een beetje. Creëer dus een eenvoudige content marketing strategie. En dan een simpel content marketing plan. Hoe dit laatste werkt, zullen we nu in detail bespreken. Maar één voor één.

Wat is een content marketing plan?

Een content marketing plan is vergelijkbaar met een projectplan. Daar definieer je activiteiten, mijlpalen en data. Als het gaat om content marketing planning, doe je in principe precies hetzelfde. Alleen in relatie tot content marketing. Met je content marketing strategie bepaal je eerst de algemene richting die je op wilt. Je beantwoordt de volgende vragen:

  • Waar wil je heen?
  • Waarom wil je daar heen?
  • Hoe kom je daar ongeveer?


In je content marketing plan daarentegen beschrijf je precies wat je precies wilt doen om je strategie waar te maken. Je vragen zullen daarin gedetailleerder zijn:

  • Wat wil je precies doen?
  • Hoe wil je het precies doen?
  • Wanneer wil je het precies doen?


Dus het is het tactische plan dat je wilt gaan. Het is dus veel meer dan een simpel redactioneel plan.
Waarom is een content marketing plan zo belangrijk?

Waarom een content marketing plan

Content Marketing Plan: By failing to prepare, you are preparing to fail.

En als je helemaal geen voorbereiding doet, kan het alleen maar een vergissing zijn. Hoe kun je dan nog winnen? Met een goede content marketing planning vergroot je simpelweg je kans op succes. Als je op vakantie wilt en absoluut geen plan hebt waar, hoe en wanneer je heen wilt. Hoe ga je daar dan ooit komen? Een content marketing plan geeft je duidelijkheid over de weg die je moet bewandelen om je content marketingvstrategie te realiseren. Je bespaart dus tijd die je anders zou verspillen door de verkeerde kant op te gaan. Dit maakt alles efficiënter, effectiever en gerichter.


Als je vervolgens alles documenteert. Dat wil zeggen opschrijft, dan verdubbel je je kansen. Omdat 60% van de bedrijven met een gedocumenteerde content marketing strategie zich effectief voelt. In tegenstelling tot 39% die alleen een verbale strategie hebben. Het is echt zo: een solide strategie en plan is wat goede contenthubs onderscheidt van geweldig.

Stap 1: Stel je content marketing doel

Bedenk wat je precies wilt bereiken met je content marketing plan. Wat is jouw doel? Waarom wil je eigenlijk aan content marketing doen? Meestal heb je de keuze uit de volgende opties:

  • Bewustzijn – Je wilt dat meer mensen je merk, bedrijf of jezelf leren kennen.
  • Bezoekers – Je wilt meer verkeer op je website.
  • Contacten – Je wilt meer leads of meer abonnees.
  • Klanten – Je wilt gewoon meer klanten. (Dat willen we allemaal! )
  • Klantloyaliteit – Je wilt dat je klanten langer blijven, meer kopen en meer kopen.
  • Uniek verkoopargument – Je wilt je onderscheiden van je concurrenten door middel van content.
  • Autoriteit – Je wilt jezelf positioneren als kennisleider en expert in je branche.


In principe willen we allemaal het grootste deel van de tijd alle punten behalen. Desalniettemin moet je jezelf, indien mogelijk, aan één doel binden. The One Thing. Vervolgens stem je alles af op dit doel. Je zorgt ervoor dat je het doel haalt of dat de kengetallen omhoog gaan.


Over sleutelfiguren gesproken. Denk ook na over hoe je je doel wilt meten. Als je bijvoorbeeld bekend bent, zal het niet zo eenvoudig zijn. De rest realiseer je met Google Analytics.

Stap 2: kies een content medium (en een content marketing hub)

De volgende stap gaat over je contentmedium, dat op zijn beurt je contenthub bepaalt.
Je hebt de keuze uit de volgende opties:

  • Tekst – Maak een klassieke blog.
  • Audio – Maak een podcast (die technisch gezien op een blog gebaseerd moet zijn.).
  • Video – Maak een videokanaal (dat technisch gezien op een blog gebaseerd moet zijn).
  • Afbeelding – Maak infographics (die technisch gezien gezien op een blog gebaseerd moet zijn).
  • Cursus – Maak een gratis ledengedeelte aan.
  • Afdrukken – Maak een tijdschrift of boek (technisch gezien zou je daar op zijn minst een landingspagina voor nodig hebben).


Ik zie sommigen die alle media tegelijk willen bedienen. Dus een geweldige blog, een geweldige podcast en een super gaaf videokanaal. Alles tegelijkertijd. En dan bij voorkeur een prentenboek achteraf! Veel geluk! 😛
Concentreer je daarom altijd op één medium tegelijk. Je moet eerst het ene medium beheersen voordat je aan het andere kunt beginnen. Bovendien past mogelijk niet elk medium bij je. Of niet elk medium past bij je bedrijf en je klanten. En dat is ook goed.

Stap 3: kies je content marketing indelingen

Nu ga je nadenken over welke contentformaten je wilt gebruiken. De formaten zijn afhankelijk van de keuze van je content medium (en content marketing hub). Je kunt kiezen uit de volgende formaten:

  • Artikelen
  • Podcast-aflevering
  • Video
  • Infographic
  • webinar
  • PDF (e-book, whitepaper, etc.)
  • Boek
  • Tijdschrift
  • Foto / grafisch / schets
  • Dia’s


Je kunt je ook richten op e-mail en een pure e-mailnieuwsbrief maken. Maar ik zou hier niet zo streng voor mezelf zijn. Als je bijvoorbeeld meestal blogartikelen maakt, maar het idee hebt voor een infographic, dan moet je de infographic ook maken. Natuurlijk kun je de formaten ook met elkaar combineren. Bijvoorbeeld als je slideshares toevoegt aan je blogartikel. Maar aan het eind van de dag gaat dit weer over het onderwerp van focus: Kies daarom zo min mogelijk formaten.


Kies niet zomaar één formaat omdat het nu hot is. Misschien is het zelfs slimmer om hier precies het tegenovergestelde te kiezen. Kies de formaten die passen bij je bedrijf, je klanten en jezelf. Ik zou bijvoorbeeld graag weer infographics en podcastafleveringen willen zien. Maar totdat ik me er weer in verdiep, is het sneller en efficiënter om gewoon een blogartikel te schrijven.

Stap 4: Bepaal je content marketing mix

Een stevige content marketing mix rondt je content marketing af. Het zorgt ervoor dat iedereen tevreden is en dat jij er het maximale uit haalt. Om je content marketing mix te bepalen, moet je de verschillende kenmerken kennen waaruit je content bestaat. Laten we dat eens nader bekijken:

  • Nieuws content – content die actueel is (bijvoorbeeld www.nu.nl).
  • Entertainmentcontent – content die alleen vermakelijk is (bijvoorbeeld www.dumpert.nl).
  • Tijdloze Content – Handige content die tijdloos is (bijvoorbeeld dit artikel).
  • Bedenk wat voor soort content je wilt maken. Ik adviseer altijd tijdloze content omdat dit op de lange termijn het meest efficiënt is. De andere twee kunnen ook werken.
  • Zoek content- content die wordt gevonden in de zoekresultaten (bijvoorbeeld: Wat is content marketing?).
  • Virale content – content die zich viraal verspreidt via sociale media (bijvoorbeeld: 5 fundamentele fouten die een content marketeers maken)


Bedenk of je je wilt focussen op de zoekmachine of op viral marketing. In sommige gevallen zijn er geen geschikte zoekopdrachten. In een dergelijke situatie kun je je beter concentreren op viral marketing.

Soorten content

  • Content kwaliteit – content die van hoge kwaliteit is (bijvoorbeeld een blogartikel met 1.000 woorden).
  • Content van hoge kwaliteit – content die van zeer hoge kwaliteit is (bijvoorbeeld een blogartikel met 2.000 woorden).
  • Wolkenkrabber content – content die zeer lang en van zeer hoge kwaliteit is (bijvoorbeeld een gids met 10.000 woorden).
  • Bepaal hoe diep je wilt gaan in je content creatie. Dat is uiteindelijk één van de belangrijkste USP’s.
  • Bedrijfscontent – content die draait om je bedrijf (bijvoorbeeld: Nieuwe blog, nieuw product, nieuw bedrijf: de toekomst van de aap blog).
  • Persoonlijke content – content die om jou draait (bijvoorbeeld: Hoe ik in 2 chaotische jaren een succesvol content marketing bedrijf heb opgebouwd).
  • Influencer content- content die draait om influencers in je branche (bijvoorbeeld: 5 Nederlandse vloggers van wie je een stukje kunt leren).
  • Opinie content – content die een duidelijke mening heeft en kampen verdeelt (bijvoorbeeld: Waarom slim bloggen niets met journalistiek te maken heeft).
  • Content uit je hart – content die belangrijk voor je is en die gewoon gezegd moet worden (bijvoorbeeld: 5 fundamentele fouten die Nederlandse bloggers maken).
  • Community content – content die afkomstig is van je community (bijvoorbeeld: De Excel Specialist goede koppen voor lezers die ik nog beter heb gemaakt).
  • Gast content – content gemaakt door gasten (bijvoorbeeld: 9 woorden om te vermijden tijdens het bloggen).
  • Verkoop content – content die draait om het verkopen van je producten of diensten (bijvoorbeeld: Management Dashboard in Excel).

Content keuzes

Deze punten gaan al in de richting van inhoudelijke ideeën. Maar het is belangrijk dat je erover nadenkt. Dit zijn allemaal belangrijke eigenschappen die je moet aanpakken en niet vergeten. Bepaal ten slotte of je gastberichten en optredens wilt, evenals verkoopgerichte content. Je kunt deze content eigenschappen nu omzetten in afzonderlijke stukken content. Bijvoorbeeld: De 10 beste content marketeers. Of je kunt ze keer op keer in elkaar verweven als het je uitkomt. Je vermeldt bijvoorbeeld de 10 marketingexperts in 10 verschillende berichten. Maar ik zou hier ook niet super streng zijn. Als je normaal gesproken geen wolkenkrabber content maakt, maar ineens het idee hebt, ga ervoor! 😉

Stap 5: kies je content marketing frequentie

In deze stap bepaal je hoe regelmatig je content wilt publiceren. Je beantwoordt eenvoudig de volgende drie vragen:

  • Hoe vaak per dag, maand of jaar wil je publiceren?
  • Op welke dag van de week wil je publiceren?
  • Hoe laat wil je publiceren?


Zorg ervoor dat je voldoende tijd plant. Het is beter om minder te publiceren, maar correct en in goede kwaliteit. Meestal heb je er naast de dagelijkse gang van zaken ook mee te maken. Over het algemeen is regelmaat belangrijk. Hiermee laat je zien dat je betrouwbaar bent. En alleen dan bouw je een solide vertrouwensrelatie op met je potentiële klant.

Stap 6: maak je content marketing kalender

Je content marketing kalender is je redactionele plan. Het laat je in vogelvlucht zien hoe je content marketing er over een bepaalde periode uitziet. Je kunt het analoog (bijvoorbeeld als kalender aan de muur), digitaal (bijvoorbeeld als Google-spreadsheet) of als app (bijvoorbeeld met Trello) weergeven. Let bij het maken van een content marketing kalender op de volgende kolommen, die moeten er zijn:

  • Kop – Wat is de voorlopige kop?
  • Tags – Welke tags, onderwerpen of categorieën kun je toewijzen?
  • Auteur – Wie is de auteur van de content?
  • Datum – Wanneer moet de content worden gepubliceerd?
  • Status – Bevindt het zich nog in de idee- of conceptfase of is het al gepubliceerd?


In theorie kun je zelfs de datum weglaten. Je hebt de content marketing frequentie al ingesteld. Dan zou je het onderdeel er gewoon uithalen zodra het klaar is. Maar een bepaalde datum zorgt ervoor dat je de publicatie in beeld houdt. Nadat je een structuur voor je redactionele plan hebt gemaakt, moet je deze invullen. Voor ideeën, kun je contact opnemen met Joet. Je vindt hier ook 41 specifieke content ideeën.

Plan slechts 3 tot 6 maanden van tevoren. Dingen veranderen tegenwoordig erg snel. Daar moet je op kunnen inspelen. Plan daarom ook een buffer. Het duurt altijd langer dan je denkt. En dan kun je snel inspelen op trends.

Stap 7: Definieer je content marketing richtlijnen

Laten we tot slot een paar regels vastleggen. Deze zorgen ervoor dat jij, je team en je externe contentmakers (bijvoorbeeld freelancers en gastauteurs) een uniforme uitstraling hebben. Er zijn geen regels voor het opstellen van een dergelijke set regels. Maar hier zijn enkele punten om in gedachten te houden:

Over het algemeen

  • Lengte – Hoe lang wil je dat je content is? (bijvoorbeeld: minstens 1.000 woorden)
  • Vorm – Hoe moet je content zijn? (bijvoorbeeld diepgaand, gedetailleerd en concreet)
  • Aanhef – U, jij of je?
  • Notatie
  • Merknamen – Zijn er speciale kenmerken met je merknaam? (bijvoorbeeld: VelopA – de A wordt met een hoofdletter geschreven)
  • Voorwaarden – Hoe schrijf je bepaalde termen? (bijvoorbeeld: Content marketing los, aan elkaar, met of zonder k koppelteken)
  • Cijfers – Uitgeschreven of als cijfer? (bijvoorbeeld: 6 maanden)
  • Procent – Uitgeschreven of als symbool? Een spatie ertussen? (bijvoorbeeld: 7%)
  • Gebied – Hoe zit het met “van tot”? Uitgeschreven of als teken? Ook een spatie ertussen? (bijvoorbeeld: 10 – 20)
  • Opsommingstekens – Waar moet rekening mee worden gehouden? Hebben ze uiteindelijk een punt?

Diversen

  • Opmaak – Hoe wil je dingen benadrukken? Vet of cursief?
  • Links – Hoe moet het worden gekoppeld? Zo kort mogelijk of met een hele groepen woorden?
  • Afkortingen – Hoe wil je dat die geschreven worden? Wil je er zelfs één gebruiken?
  • Emoji’s – Heb je hier wensen? Wil je er zelfs één gebruiken?
  • GIF’s – Heb je hier wensen? Wil je er zelfs één gebruiken?
  • Reactietijden – Hoe snel moet op een opmerking worden gereageerd?

Woordenlijst

Tot slot houd je een woordenlijst bij met woorden die iedereen anders schrijft. Zo bepaal je een uniforme spelling (bijvoorbeeld “e-book”). Je content richtlijnen zijn een levend document. Dus als je iets tegenkomt, zoals een nieuw woord voor je woordenlijst, voeg het dan gewoon toe.

Conclusie content marketing

Zoals ik al zei, ik begin altijd meteen met één ding. Maar om te voorkomen dat je dromen en ideeën in duigen vallen, moet je eerst een content marketing strategie maken en daarna een content marketing plan. Dat kan heel eenvoudig. Dankzij dit artikel kun je het nu ook uitdenken. Het belangrijkste is dat je erover nadenkt en er niet alleen voor gaat. Daar word ik vrolijk van! Nu voelt content marketing eindelijk goed! Een beetje strategie en planning hebben niemand kwaad gedaan! 😉

Content Marketing gerelateerde onderwerpen

  • content creatie bureau
  • strategie content marketing
  • online content marketing
  • content marketing e-commerce
  • content management
  • conversie optimalisatie
  • content b2b
  • content marketing voorbeelden
  • sociale media marketing
  • content marketeer
  • online content marketeer
  • content marketing b2b