Content creatie bureau

Succesvolle content creatie die jouw doelgroep écht raakt! Joet is het content creatie bureau dat jouw bedrijf naar het volgende level brengt. Meer aandacht, meer zichtbaarheid en meer leads voor jouw bedrijf. Bouw de relatie met je doelgroep op met effectieve content creatie van Joet.

Bij content marketing draait het om sterke content die meerwaarde biedt voor jouw doelgroep. Door herhaaldelijk met relevante content bij je doelgroep in beeld te komen, bouw je een relatie op met jouw (potentiële) klanten. Een betere relaties leiden tot meer leads en meer leads leiden tot meer verkopen.

Regel nu vrijblijvend je eerste gesprek. Bel nu & maak een afspraak.

Content creatie

Content creatie

Een integrale online marketingstrategie kan niet zonder goede content. Niet voor niets zeggen ze: Content is King! Daarom plannen wij voor je een strategische content creatiestrategie met hoogwaardige content afgestemd op de doelgroep. Zo verhoog je merkbaar het aantal leads en draag je bij aan de klantenbinding op lange termijn.

  • Zoekwoordonderzoek
  • Content strategie
  • Content creatie

Lead generatie

Lead generatie

Meer verkopen beginnen met meer leads. Met duurzame maatregelen voor lead generatie verhoog je de gebruikerservaring en verkoop op lange termijn en leg je de basis voor langdurige klantloyaliteit. Als inbound marketing bureau hebben wij al veel ervaring opgedaan in lead generatie en bieden wij je diensten aan op maat van je bedrijf.

  • Targetting
  • Call-to-action
  • Meer verkopen

Inbound marketing

Inbound marketing

Zorg dat je aanwezig bent in de customer journey van je doelgroep. Inbound marketing is de meest effectieve manier om op het juiste moment de aandacht van potentiële klanten te trekken. Met onze ervaring en ons strategisch inzicht plannen wij professionele inbound marketing strategieën en voeren deze klantgericht uit.

  • Marketing strategie
  • Content creatie
  • Lead generatie

Content coaching

Als je je content creatie op de lange termijn zelf wilt doen, moet je goed weten waar je op moet letten. Daarom leren we je de basis van content marketing als onderdeel van onze content coaching en werken we samen met jou aan een content concept op maat van je bedrijf.

  • Basisprincipes van content creatie
  • Uitgebreid advies
  • Ontwikkeling van een individueel contentconcept

Referenties content creatie bureau Joet

Hazeleger Coaching

Hazeleger Coaching

Update van de website, opzet en uitvoer van content marketing plan. Leads meer dan verdrievoudigd na uitvoering plan.

Bezoek Hazeleger Coaching

Brink

Brink

Optimalisatie van product presentatie op de website en de content strategie richting partners, key accounts en eindgebruikers

Bezoek Brink

De Excel Specialist

De Excel Specialist

Design en opzet van de nieuwe website. Opzet en uitvoering content creatie conform de marketing content strategie.

Bezoek De Excel Specialist

De hoge klanttevredenheid van Joet
heeft twee goede redenen:
competentie & toewijding.

Referenties van onze content creatie bureau

“Na een uitgebreide zoektocht naar een SEO-bureau, vonden we in Ede wat we zochten. Het advies hier was eerlijk en duidelijk. Al in het eerste gesprek werden de zorgen en de bijzonderheden van ons bedrijf en onze dienstverlening besproken en werden de mogelijkheden en stappen duidelijk gedemonstreerd. Het resultaat overtuigde ons, dus zijn we de samenwerking op het gebied van social media marketing aangegaan.”

Update van de website, opzet en “Het was erg prettig om met jullie samen te werken en vooral productief. Wij zijn zeer tevreden met het resultaat van de website. Het overleg met de Joet was altijd vruchtbaar en constructief en de responstijden voor bijvoorbeeld wijzigingsverzoeken waren altijd snel. De (strakke) planning die we hadden opgesteld werd ook ruimschoots nagekomen. De expertise in zoekmachine optimalisatie is uitstekend. Wat wil je nog meer? Hartelijk bedankt!”

“Bedankt voor de fijne samenwerking! Youri Hazeleger en zijn team hebben betrouwbaar en professioneel voor ons gezorgd. Onze wensen werden uitgevoerd volgens onze ideeën. Bijzondere nadruk werd gelegd op zoekmachineoptimalisatie. Ook kortlopende vragen werden altijd direct behandeld en naar tevredenheid afgehandeld.”

Regel nu vrijblijvend je eerste gesprek. Bel nu & maak een afspraak.

Bedankt voor de fijne samenwerking! Youri Hazeleger en zijn team hebben betrouwbaar en professioneel voor ons gezorgd. Onze wensen werden uitgevoerd volgens onze ideeën. Ook kortlopende vragen werden altijd direct behandeld en naar tevredenheid afgehandeld

Martin Haak, Mipa Lakken

Inhoud

Je content creatie bureau voor content die klanten effectief bereikt en inspireert

Als experts op het gebied van content creatie ondersteunen wij je bij het plannen en uitvoeren van je content marketing strategie. Wij analyseren je doelgroep voor de conceptie van je content marketing. We voeren een op data gebaseerd themaonderzoek uit. Met hoogwaardige content afgestemd op de doelgroep. Dit betekent dat je klanten altijd op het juiste moment kunt bereiken.

Content marketing – voor content die de klant op het juiste moment bereikt

Advertenties zijn uit! Ze behoren in ieder geval al lang niet meer tot de meest effectieve reclamemedia in online marketing. Online marketing is een subcategorie van digitale marketing. Ondernemers die succesvol, effectief en op de lange termijn nieuwe klanten willen winnen en de klantloyaliteit op lange termijn willen versterken, vertrouwen nu op duurzame, hoogwaardige content creatie. Bij Joet zijn we gespecialiseerd in kwalitatieve content creatie. We staan onze klanten bij bij elke stap in de planning en uitvoering van hun content creatiestrategie.

Diensten content creatie bureau

Als professioneel online marketing bureau begeleiden wij je ook van begin tot eind in het content marketing proces. Onze dienstverlening omvat zowel advieswerkzaamheden als actieve samenwerking. Dit stemmen we helemaal op jouw wensen af. Onze diensten omvatten:

  • Doeldefinitie
  • Analyse van bedrijfsstructuren
  • Analyse van de doelgroep
  • Content analyse
  • Content audit
  • op gegevens gebaseerd onderwerponderzoek
  • Zoekwoordonderzoek
  • Onderwerp weging
  • Conceptie van de content marketing strategie
  • Idee ontwikkeling
  • Content categorisatie
  • Afstemming met de doelgroep
  • Selectie van online marketingkanalen
  • Ontwikkeling van een aansprekend ontwerp
  • Opstellen van het redactieplan
  • Briefing
  • Content productie
  • Content marketing
  • Validatie en vrijgave
  • Bestemmingspagina’s maken
  • Opzetten van trackingtools
  • Content distributie
  • Content publiceren
  • Marketingautomatisering
  • Content bereik
  • Content zaaien
  • Toezicht houden
  • optimalisatie
  • Content evaluatie
  • Controle
  • Hoofd management
  • Eindevaluatie

Je content creatie bureau voor het ontwikkelen van je content marketing strategie

In een workshop zetten we samen met jou de doelen die je wilt bereiken met je content marketing strategie uiteen. Dit gebeurt op basis van een grondige analyse van de bedrijfsstructuren. We plannen ook de doelgroep. Zo creëren we een langdurige en effectieve content marketing strategie. Dit stemmen we helemaal op jouw wensen af.

Wij helpen je graag actief bij de uitvoering van je content marketing strategie. Voorbeelden van de implementatie van content marketing zijn Stoneridge-Orlaco en De Excel Specialist.

Je content creatie bureau voor de uitvoering van content marketing campagnes

Met betrekking tot je content marketing strategie plannen we online marketingcampagnes strategisch en voeren deze effectief en duurzaam uit. De campagnes plannen we precies met jouw doelen voor ogen en voeren we zorgvuldig en creatief uit. We stemmen de content types en kanalen precies af op je doelgroep. Voor een effectieve budgettering en het voorkomen van verspilling. Bovendien controleren we elke campagne regelmatig. Zodat eventuele noodzakelijke optimalisaties snel kunnen worden doorgevoerd.

Persona en doelgroepdefinitie voor je content marketing strategie

De campagnes moeten precies gericht zijn op je doelgroep zodat ze de juiste touchpoints hebben
de klantenreis. We definiëren een precieze doelgroep en creëren voorbeeldige persona’s. Zo zorgen we ervoor dat jouw content marketing op het juiste moment potentiële klanten en bestaande klanten bereikt met de content die aansluit bij de zoekintentie.

Het themaonderzoek voeren we uit op basis van data en gepland en geprioriteerd met een focus op de doelgroep. Dit maakt gerichte distributie langs de klantreis mogelijk. Zo genereer je niet alleen nieuwe klanten, maar behoud je ook bestaande klanten voor de lange termijn.

De juiste online marketingkanalen voor jouw content marketing

Op basis van de uitgevoerde analyse en onze schat aan ervaring selecteren wij als experts op het gebied van content marketing de juiste kanalen voor het publiceren en seeding van je content. Onze ervaring heeft ons geleerd dat de verschillende online marketingkanalen vaak goed samenwerken. We selecteren de juiste kanalen voor je om je content zo effectief mogelijk voor je te laten werken.

Je content creatie bureau voor het creëren van hoogwaardige content

Door het data-based topic research en keyword research creëren onze content marketing experts creatieve en unieke content met toegevoegde waarde voor jou en je doelgroep – van blogartikelen tot handleidingen of prijsvragen tot eBooks.

Alleen met kwalitatieve content kun je internetgebruikers op het juiste moment bereiken en omzetten in klanten.

Regel nu de jouwe
vrijblijvend eerste gesprek
Bel nu & maak een afspraak

Content marketing met jouw content creatie bureau

Content marketing is een onmisbaar onderdeel geworden van een goede online marketingstrategie. In een tijd waarin we elke dag worden overspoeld met een massa billboards en commercials, zijn nieuwe effectieve marketingstrategieën nodig. Op deze manier beïnvloeden en verbeteren we het imago van je bedrijf. Het leidt dus op de lange termijn tot meer omzet.

Content marketing is een complex onderwerp. Om succesvol aan de slag te gaan met content marketing zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Lees hier alles wat je altijd al wilde weten over content marketing. Met deze informatie kunt je ook je doel bereiken met content marketing.

Wat is content marketing?

Content marketing wordt ook wel content creatie genoemd en spreekt de doelgroep aan met vermakelijke en informatieve content. Het gaat hier niet om klassieke reclame, maar om content van hoge kwaliteit die meerwaarde moet bieden voor de doelgroep. Het doel van content marketing is het vergroten van het imago van merken en bedrijven, evenals de conversie. Content marketing is een elementair onderdeel van corporate communicatie. Meestal als onderdeel van de marketingmix in online marketingcampagnes.

Een content marketing strategie kan verschillende aandachtspunten hebben. Er kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van branding, pers- en PR-werk of zoekmachineoptimalisatie. Deze zijn onderdeel van online marketing in e-mailmarketing, social media marketing en inbound marketing. Deze werken echter vaak hand in hand. Zo wordt het e-mailadres ook gebruikt voor e-mailmarketing.

In een wereld van massamedia komt er veel reclame op elk individu neer. Advertentiebanners worden vaak verwaarloosd of gewoon verborgen door adblockers. Met vermakelijke content die niet op reclame lijkt, kun je mensen op grote schaal bereiken. Content wordt niet gezien als reclame en toch helpt het bij branding en de aandacht van de doelgroep voor een product of een merk.

Klassiek reclame bureau versus content creatie bureau

In tegenstelling tot klassieke reclame is content marketing niet primair gericht op het op een positieve manier presenteren van een bedrijf of merk. En ook niet om mensen actief aan te sporen een product of dienst te kopen. De doelgroep moet worden aangemoedigd om met het merk in contact te komen door middel van aansprekende content. Zodat vertrouwen kan worden opgebouwd. Deze aanpak dient slechts indirect om de verkoop te verhogen. Maar het biedt daar ook effectief de mogelijkheid toe.

De geschiedenis van content creatie bureaus

Content marketing is voor veel mensen een nieuwe term en direct gekoppeld aan het ‘nieuwe’ digitale medium internet. Maar verrassend genoeg bestaat content marketing in principe al eeuwen, want over het algemeen is het unieke en vermakelijke content die het merk helpt versterken – en dat kan ook offline. Hier zijn een paar voorbeelden van het begin van content marketing. Vooral waarom het zo belangrijk is geworden, vooral de laatste jaren.

Merken en bedrijven gebruiken content al eeuwen om verhalen te vertellen en klanten te behouden. Strikt genomen begon deze ontwikkeling al in 4200 voor Christus. begon met grotschilderingen over het onderwerp “hoe een speer op de juiste manier te gebruiken”. Toegegeven dat dit echt een marketingcampagne was, is onwaarschijnlijk. Nog steeds interessant, niet?

Maar uiterlijk vanaf de 19e eeje kun je echt spreken van content marketing op offline gebied. Tijdschriften vestigden zich steeds meer als vanouds, zoals met goede content waarin lezers geïnteresseerd zijn. De populariteit van de Michelingids uit 1900 is ook het resultaat van goede content met toegevoegde waarde voor de consument.

In 2005, vóór YouTube, beheerde een IT-manager een virale video die meer dan 250.000 keer is gedownload. Het merk Red Bull publiceert sinds 2007 Red Bull Magazine, waardoor het zijn bekendheid en reputatie heeft vergroot.

Toegenomen reclamemassa

Als gevolg van de toegenomen reclamemassa, vooral in de jaren negentig, worden consumenten steeds blinder voor reclame. Er moesten nieuwe manieren worden gevonden om de aandacht van de consument te trekken. Daarom heeft er een significante verschuiving plaatsgevonden van push-marketing naar directe advertenties naar pull-marketing. Content marketing is hiervoor een handige methode. Goede content wordt gelezen en bekeken en trekt de aandacht van geïnteresseerden. Ze worden minder genegeerd dan traditionele reclamemedia zoals reclamebanners.

De oorsprong van content marketing ligt in linkmarketing en corporate publishing.

Backlinks

Het doel van linkmarketing is om de website op internet te linken, bijvoorbeeld op websites van derden. De links dienen om het verkeer op je eigen website te vergroten.

Zakelijk publiceren

Corporate publishing verwijst naar corporate communicatie door de publicatie van de eigen media. Het gaat om interessante content, waardoor de grens tussen content marketing en content creatie erg vervaagt.

In de afgelopen jaren zijn er steeds meer boeken en tijdschriften verschenen over het onderwerp content marketing, wat het toenemende belang ervan weerspiegelt. Content marketing is een onmisbaar onderdeel geworden van de marketingmix – zowel online als offline.

Push-marketing en pull-marketing


Push-marketing

Met pushmarketing maakt de fabrikant reclame voor zijn product bij groothandels om het in het assortiment te plaatsen. De retailer is dan verantwoordelijk voor de reclame zodat de consument kennis krijgt van het product. Op internet bestaat push-advertenties uit duidelijk herkenbare advertenties zoals banneradvertenties. De gebruiker komt het product direct tegen.

Pull-marketing

Bij pullmarketing maakt de fabrikant reclame voor zijn product en richt zich daarmee rechtstreeks tot de consument. Als gevolg van de vraag van de klant is het product opgenomen in het winkelassortiment. Op internet zou de gebruiker op het idee moeten komen om meer te weten te komen. Hij googelt bijvoorbeeld een product en pas dan, nadat hij zijn interesse heeft getoond, wordt hij overgehaald om met pull-maatregelen te kopen.

Wat is content?

In online marketing beschrijft de term content alle content die bijvoorbeeld een website interessant en nuttig maakt. Denk hierbij aan onder meer teksten, afbeeldingen en video’s. De volgende afbeelding toont content die wordt gebruikt voor content marketing.

Teksten

Elke tekst telt als content. Een populaire vorm in content marketing is het blogartikel. Blogartikelen zijn er om getuigenissen of informatie te geven of om de discussie op gang te brengen. Teksten bevatten vaak ook afbeeldingen en foto’s. Dit is ook content die de tekst verbetert.

Tekstuele content is ook te vinden in de vorm van e-books of handleidingen. Teksten die bijvoorbeeld in een e-book staan, kunnen ook weer als promotie met trefwoorden op portals als Twitter worden geplaatst.

Een tijdbesparende vorm van content is het maken van lijsten. Je biedt lezers vaak veel toegevoegde waarde doordat je helder bent en de belangrijkste content samenvat.

Als het om tekst gaat, is een spannende kop goud waard. Alleen goede koppen moedigen het lezen aan.

Afbeeldingen en foto’s

Afbeeldingen en foto’s versterken niet alleen tekst optisch, ze dienen ook als blikvangers. In vergelijking met korte teksten hebben kijkers maar een fractie van de tijd nodig om de content van een afbeelding in zich op te nemen. De informatie is ook makkelijker te onthouden. Vooral op mobiele apparaten met veelal kleine schermen is het voor de ogen makkelijker om naar een foto te kijken dan om een lange tekst te lezen. Dit verklaart ook het grote succes van sociale netwerken zoals Instagram of Pinterest. Foto’s dienen ook als product afbeeldingen. De meeste consumenten ontwikkelen pas echte interesse in een product als ze precies kunnen zien hoe het eruit ziet. Veel aankoopbeslissingen neemt men uiteindelijk op basis van het uiterlijk van producten.

Video’s

Video’s zijn een zeer expressieve vorm van content en vergen veel inspanning. Ze zijn echter enorm populair bij gebruikers. Ze zijn bijzonder geschikt voor veldrapporten en testrapporten, maar ook voor beeldvideo’s. Het is dus een nog betere manier voor consumenten om een idee te krijgen van het bedrijf en haar producten. Ook bedrijven gebruiken video’s van hoge kwaliteit om te bewijzen dat het de moeite waard is om de moeite te nemen voor hun klanten en geïnteresseerden.

Diversen

Natuurlijk zijn de termen “teksten”, “afbeeldingen” en “video’s” erg breed. Alles wat te zien is, valt onder content. Deze omvatten niejesbrieven en e-books. Collages, diagrammen, grafieken, video’s van evenementen, interviews, schetsen, illustraties en nog veel meer.

Er is echter een verschil tussen content en content in de loop van een marketingcampagne. Een simpele zin is weliswaar leesbaar, maar heeft voor de lezer geen toegevoegde waarde en heeft geen langetermijneffecten op het imago van een bedrijf. Ter vergelijking: een enkele post op Facebook is geen social media marketing.

In deze context is tegenwoordig vooral interactieve content populair, die bij voorkeur te vinden is in sociale netwerken. Het moet vooral vermakelijk zijn en interactie aanmoedigen. Dit kan door middel van discussiesuggesties, maar ook door puzzels en prijsvragen.

Redenen voor content marketing

Kortom, geen enkel bedrijf of merk kan tegenwoordig zonder online marketing. Zonder een aanwezigheid op internet, weten ze in ieder geval zelfs van je aanwezigheid. Strategisch doordachte content marketing is onderdeel van elke goede online marketingstrategie. Maar waarom? Hier zijn een paar goede redenen waarom content marketing zo belangrijk is en waarom je ook een professioneel content creatie bureau nodig hebt om het te implementeren.

De doelgroep

Tijdens de digitalisering komen consumenten meestal eerst online op de hoogte van producten en diensten. Maar de concurrentie is daar hevig: met goede content kun je je onderscheiden van je concurrentie. Met content marketing heb je de mogelijkheid om content op bijna elk punt van de customer journey te plaatsen en producten onder de aandacht te brengen zonder toevlucht te nemen tot klassieke advertentiemedia.

Met goede content zijn gebruikers sneller overtuigd en worden ze vanzelf klant. Hiervoor moeten gebruikers het gevoel krijgen dat ze de juiste bron hebben gevonden voor interessante informatie met toegevoegde waarde. Het vertrouwen in het bedrijf wordt op lange termijn opgebouwd en versterkt. Men spreekt hier van “brand loyalty”. Dit vloeit voort uit de competentie van het bedrijf of merk dat wordt vertegenwoordigd door de content. Evenals de nabijheid van de klant.

Push-marketing

… werkt al lang niet meer zo effectief als vroeger. Daarnaast worden media zoals reclamebanners vaak niet getoond op mobiele apparaten of verborgen door AdBlocker. Je hebt dus betere middelen nodig om consumenten te bereiken en op te laten vallen.

Sociale netwerken

Sociale netwerken zijn in eerste instantie gecreëerd om particulieren met elkaar in contact te brengen. Voor de consument zijn merken en bedrijven in de eerste plaats vreemden. Dat betekent dat ze zich moeten aanpassen. Hiervoor heb je interessante content nodig die leidt tot interactie met consumenten en deze omzet in klanten.

Zoek machine optimalisatie

De kwaliteit van de content is een cruciale factor voor SEO. Het Google-algoritme hecht steeds meer belang aan waardevolle en duidelijke content. Een andere factor is de tijdsduur dat gebruikers blijven. Hoe beter de content, hoe langer de verblijftijd en daar houdt de Googlebot van.

De doelen van content marketing

Alvorens een content marketing strategie te plannen, rijst de grote vraag: wat wil ik bereiken? Een duidelijke definitie van doelen is de eerste stap voor een succesvolle en doelgerichte marketingstrategie. De strategie moet altijd worden aangepast aan de algemene bedrijfsdoelstellingen. Content marketing streeft drie belangrijke doelen na, waarbij onderscheid kan worden gemaakt tussen een klantgerichte en een beeldgerichte aanpak.

  • Het merk positioneren
  • Acquisitie van nieuwe klanten
  • Klantloyaliteit op lange termijn


Deze drie hoofddoelen omvatten verschillende factoren. Dit omvat merkopbouw of branding en het opbouwen van vertrouwen. Zoekmachine optimalisatie kan meer bezoekers/lezers genereren waardoor de conversieratio ook stijgt bij een goede strategie. Met behulp van social media marketing kan de content zichzelf verspreiden, bijvoorbeeld in virale marketing en in affiliate marketing. Dit vergroot het bereik van merken snel met relatief weinig tijd en geld.

Verdere doelen zijn:

  • Opzetten van communicatiekanalen
  • Gemeenschapsgebouw
  • Branding
  • Vertrouwen op te bouwen
  • Zoek machine optimalisatie
  • Terugkerende bezoekers
  • Meer omzet


Een professioneel content creatie bureau weet precies welke maatregelen de juiste zijn voor jouw marketingstrategie, daarom is het logisch om de uitvoering in ervaren handen te leggen.

Strategie en content marketing campagne

Een enkele geüploade tekst of video is geenszins content marketing. Goede content marketing heeft een koers nodig die is uitgestippeld met doordachte doelen in lijn met de bedrijfsstrategie.

Content marketing strategieën streven langetermijndoelen na en worden geïmplementeerd met content marketing campagnes. Campagnes zijn meestal beperkt in tijd en streven daarom korte tot middellange termijndoelen na en dienen in het beste geval de doelen van een overkoepelende marketingstrategie. Terwijl een marketingstrategie overkoepelende doelen volgt, volgt een campagne meer operationele en tactisch meetbare doelen.

Hoe werkt een content creatie bureau?

Een goede content strategie moet zorgvuldig worden gepland. Nadat het doel is gedefinieerd, wordt de doelgroep geanalyseerd en wordt de content op deze groep afgestemd. De plannings- en analysefase omvat ook onderwerponderzoek en trefwoordonderzoek. Na de eerste planfase wordt de content gepland en worden prioriteiten gesteld. Het is bijvoorbeeld van belang op welke onderwerpen de focus moet liggen, of welk type content primair ingezet moet worden. Vaak wordt hiervoor een redactioneel plan gemaakt om de meerjarenplanning vast te leggen.

In de volgende stap wordt de juiste content gecreëerd en gepubliceerd voor de implementatie van het content creatieconcept. Als content creatie bureau bieden we je ook diensten aan voor het maken van content. De gepubliceerde content moet lezers interessante, relevante content met toegevoegde waarde bieden. De content draait zelden direct om een specifiek product, maar beweegt er inhoudelijk omheen. Zoekmachineoptimalisatie is een belangrijk hulpmiddel zodat de doelgroep de content uiteindelijk vindt. Zoekwoordonderzoek is een van de beste manieren om dit te doen.

Regelmatige controle is de basisvereiste voor succesvolle content marketing. Door het stellen van doelstellingen kun je kerncijfers prioriteren die je kunt gebruiken om succes te meten. Deze moeten regelmatig worden gemeten en geëvalueerd. Content marketing is een constante cyclus. Op basis van de evaluatie van kengetallen om succes te meten, kunnen verbeteringen worden aangebracht in de marketingstrategie.

1e tip content creatie bureau

Vergeet niet dat je in de eerste plaats content voor mensen produceert en niet voor de zoekmachine – tekst verslonden door trefwoorden is niet het doel!

Lees hier meer over op data gebaseerd onderwerponderzoek.

2e tip content creatie bureau

Let op verschillende content, afhankelijk van het platform dat je gebruikt. Op social media kanalen als Facebook is veelal andere content nodig dan op bedrijfswebsites.

3e tip content creatie bureau

Door te linken naar je eigen producten en diensten draag je actief bij aan de conversie.

4e tip content creatie bureau

In het geval van blogberichten is het zinvol om duidelijk te maken wie hier schrijft. Een auteursbox met een kleine informatieve tekst of een foto van de auteur schept verbondenheid en lezers bouwen sneller vertrouwen op.

Om Content marketing succesvol te laten zijn, moet je precies weten welke formats zinvol zijn en welke passen bij de betreffende doelgroep. Enquêtes kunnen bijvoorbeeld nuttig zijn.

Analyse van de doelgroep

De focus van een goede content strategie moet altijd op de doelgroep liggen. De touch points van de customer journey spelen een belangrijke rol bij systematische planning. De klantreis beschrijft het pad dat een klant aflegt vanaf de eerste aandacht voor een product tot het kopen ervan. Sommige touch points kun je traceren en analyseren met behulp van verschillende trackingtools. Pushmarketing is vaak de laatste prikkel om te kopen, maar daarvoor spelen pullmaatregelen, bijvoorbeeld in de vorm van content marketing, een belangrijke rol om interesse in een product of dienst te wekken. Content marketing is daarom een zeer belangrijke factor voor succesvolle online marketing.

Content marketing is in relatie tot de doelgroep in te delen in drie fasen. Eerst wordt de doelgroep geactiveerd. Dat wil zeggen dat de content wordt gebruikt om hun aandacht te trekken. De volgende fase bestaat uit de interactie met de doelgroep, het creëren van een band. Aan het einde is er de laatste fase. De afsluitingsfase is afhankelijk van de doelstellingen van het betreffende bedrijf.

Omdat een goede content marketing strategie zowel nieuwe klanten moet binden als de relatie met bestaande klanten moet versterken, is het belangrijk om voor beide groepen meerwaarde te bieden.

Content marketing kanalen

Een goede content strategie omvat meer kanalen dan alleen een website of alleen een social media platform. Eén kanaal is zelden genoeg met de enorme online concurrentie. Netwerken is alles, zo kun je via social media kanalen meer traffic genereren voor je eigen website of webshop.

Er kan onderscheid worden gemaakt tussen drie kanalen waarop content geplaatst kan worden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen betaalde media (paid media), eigen kanalen (owned media) en publicaties (earned media).

Owned media

Owned media betekent je eigen kanalen, bijvoorbeeld je eigen website, e-commerce, maar ook de blog of niejesbrief. Het voordeel van dit kanaal is de controle die je hebt over de content en de kwaliteit ervan. Nadeel is het doorgaans lagere bereik dan bij betaalde media. Het loont hier bijvoorbeeld de moeite om experts in te huren. Maatregelen nemen voor zoekmachineoptimalisatie.

Paid media

Betaalde mediakanalen worden betaald voor de publicatie van bepaalde content. Dergelijke advertenties kun je bijvoorbeeld via Google plaatsen. Nogmaals, je hebt uitgebreide controle over de content omdat je betaalt om het te publiceren. Het nadeel is dat het bij betaalde media vooral gaat om advertenties, oftewel push-advertising, wat, zoals al uitgelegd, alleen in bijzondere gevallen voordelen heeft en weinig doet voor de reputatie van een bedrijf. Toch maakt betaalde media deel uit van bijna elke goede online marketingstrategie.

Earned media

Earned media maakt deel uit van het pers- en public relations-werk. Het heeft als doel het creëren van goede content die je vervolgens op andere communicatieplatforms kunt publiceren. Doordat het bedrijf dan vanuit het oogpunt van de consument niet de afzender is, neemt de geloofwaardigheid toe. En kan een groter bereik worden bereikt. Er is echter weinig controle over de gepubliceerde content. Een voorbeeld van verdiende media is een vorm van influencer marketing.

Kerncijfers in content marketing

Hoe goed de content ook is. Het is alleen nuttig als de doelgroep het vindt, leest of bekijkt. Bij online marketing is het grote voordeel dat je het succes van marketingmaatregelen vrijwel direct en relatief nauwkeurig kan meten en evalueren. Ja, dat klopt, bij content marketing gaat het niet alleen om het online zetten van aansprekende content. Door continu de resultaten te meten, kunnen er snel verbeteringen in de content marketing strategie worden doorgevoerd.

Met behulp van analysetools als Google Analytics, Google Search Control en social media monitoring kan de ROAS (Return on Advertising Spend) en de ROI (Return on Investment) van een marketingcampagne worden bepaald. De resultaten maken het vervolgens mogelijk om de campagne eventueel te verbeteren. In tegenstelling tot offline adverteren, vloeit minder geld gewoon weg.

Omdat je een groot aantal factoren in een analyse kunt meenemen, is het belangrijk prioriteiten te stellen. De belangrijke kengetallen in content marketing zijn gebaseerd op de doeldefinitie van een marketingstrategie. Afhankelijk van het doel moet je de kengetallen zorgvuldig afwegen en op prioriteit sorteren. Hieronder presenteren we drie mogelijke doelen en passende kengetallen:

  • Contacten leggen
  • Leidt
  • Lead rate
  • Downloadsnelheid
  • Klanten behouden
  • Aantal volgers in sociale netwerken
  • Aantal nieuwe abonnementen
  • interactie; bijvoorbeeld aantal reacties
  • Bounce percentage
  • Aantal terugkerende bezoekers
  • Paginaweergaven per bezoeker
  • Verblijftijd
  • Paginaweergaven
  • Bereik
  • verkeer
  • Aantal sociale aandelen
  • Aantal backlinks

Content marketing als centraal element in inbound marketing

Het doel van inbound marketing is het gebruik van pull-maatregelen om klanten aan te trekken om zo leads en orders te genereren. Het is dan ook naje verwant aan content marketing, dat ook klanten werft door middel van interessante content. Content marketing is een pull-maatregel die relevant is voor inbound marketing.

Vaak worden deze twee marketingvarianten vanwege hun overeenkomsten zelfs als synoniemen gebruikt. Ze hebben echter allebei verschillende doelen.

De doelen van content marketing

Content marketing streeft meestal een strategie voor de middellange tot lange termijn na en bedient voornamelijk klantenbinding op de lange termijn, maar ook nieuwe klanten door middel van merkopboje en imagoverbetering.

De doelen van inbound marketing

Inbound marketing streeft veelal korte tot middellange termijn doelen na en is in toenemende mate gericht op leads en bestellingen/aankopen.

Vergelijkbare vormen van marketing

Zoals eerder vermeld, is content een belangrijk onderdeel van bijna alle online marketingstrategieën. De content marketing strategie is een belangrijk onderdeel van de online marketingmix en is daarom zeer interdisciplinair ontworpen.

Influencer-marketing

Influencers zijn bekende mensen die bijvoorbeeld een grote schare fans opgebouwd op een blog of YouTube-kanaal. Bij influencer marketing combineer je content marketing met het bereik van de influencer en gericht op zoveel mogelijk consumenten. Influencers treden vaak op als merkambassadeurs en hebben zo een directe impact op het merkimago. Een ander voordeel is dat influencers al een community hebben opgebouwd door middel van goede content. Waardoor je er vanuit kunt gaan dat je eigen bedrijf of de producten passend gepresenteerd worden.

Advertorials

Advertorials zijn advertenties die zijn opgebouwd als redactionele teksten en daardoor op het eerste gezicht niet als reclame worden herkend. Dit is meestal aangepast aan zijn omgeving, zodat men niet herkent dat het een aparte content is. Er wordt gebruik gemaakt van interessante content zodat de advertenties gelezen kunnen worden. Met nuttige content gaat native advertising verder dan alleen het overbrengen van reclameboodschappen.

Zoek machine optimalisatie

Geïnteresseerden uit de B2B- en B2C-sector zoeken eerst informatie over een product of een onderwerp op via zoekmachines zoals Google. Goede en vooral unieke content is cruciaal voor de Google ranking.

Daarom gaan zoekmachineoptimalisatie en content hand in hand. Enerzijds is de Google ranking belangrijk zodat het artikel dat je zoekt gevonden wordt en anderzijds is de informatie die hierover beschikbaar is bepalend voor de conversie naar klanten, zeker bij dure producten.

Tot 2012 was goede content niet absoluut noodzakelijk voor de Google ranking. Met de Panda-update heeft Google maatregelen genomen waardoor de zoekresultaten niet meer gemanipuleerd konden worden door linktrading. Vanaf nu is een van de belangrijkste doelen content die goed genoeg is om backlinks te genereren. In de jaren 2012 t/m 2014 waren er nog wat boetes totdat er eindelijk een heroverweging op het gebied van SEO werd bereikt. Als gevolg hiervan kwam het onderwerp goede content op het wereldwijde web steeds meer naar voren.

Wie doet aan content marketing?

Content marketing kan worden onderverdeeld in twee niveaus: strategische content marketing en tactische content marketing. De eerste heeft branding of brand building als hoofddoel, terwijl tactische content marketing meer in de richting van inbound marketing gaat en leads als doel heeft. Deze niveaus zijn echter moeilijk van elkaar te scheiden en maken vaak deel uit van een holistische contentstrategie, aangezien beide aspecten elkaar beïnvloeden.

Content marketingmaatregelen in een bureau worden zelden door één persoon uitgevoerd. Er wordt namelijk ook gebruik gemaakt van instrumenten als planning, verkoop, zoekmachineoptimalisatie, content productie en PR. Vaak is het een content marketeer of content marketing manager die verantwoordelijk is voor de strategie en de taken delegeert aan de verschillende betrokken afdelingen.

Het belang van een content creatie bureau

In de jaren negentig was er een stortvloed aan reclame op tv, radio, als reclamebanner of in tijdschriften. Het resultaat: reclameblindheid. De afzonderlijke reclamemedia waren verdronken in de stortvloed aan reclame en werden door de consument niet meer geaccepteerd zoals ze tien jaar geleden waren. In het begin werden advertenties op internet ook als push-maatregelen geïmplementeerd, zoals printadvertenties en gingen dus ook verloren in de massa.

Er moest een nieuwe strategie worden gevonden. Daarom is er overgestapt naar pull-marketingmaatregelen, waarbij de gebruiker de eerste stap zet.

Goede content verschilt van klassieke reclamemaatregelen omdat het op het eerste gezicht niet als reclame wordt herkend. Het fungeert als een indirecte reclamemaatregel. Gebruikers lezen iets interessants en worden zo bewust van een merk. Succesvolle content marketing zorgt voor een verandering in de innerlijke houding ten opzichte van het merk, waardoor de kans groter is dat de producten worden gekocht.

Pas nadat gebruikers een bepaalde band met een merk of een product hebben opgebouwd, is de uiteindelijke koopimpuls met pushmarketing.

Content marketing heeft de hele bedrijfscommunicatie blijvend veranderd, omdat merken en bedrijven nu ook uitgevers zijn. Waar voorheen de focus lag op betaalde media, is er nu een kentering in de richting van eigen media. Dit betekent een grote verandering voor bedrijven, aangezien de eerdere marketing vaak volledig herzien moet worden.

Waarom je een content creatie bureau nodig hebt

Content marketing op het gebied van online marketing heeft het marketinglandschap de afgelopen jaren flink veranderd. Hoogwaardige content creëert duurzame voordelen ten opzichte van traditionele advertentiemedia. Het is een zeer interdisciplinair gebied van online marketing en gezien alle mogelijkheden. Met de mogelijkheden die internet biedt voor content marketing, verlies je gemakkelijk het overzicht of de focus uit het oog. Als content creatie bureau zijn we altijd up-to-date en ontwikkelen we unieke en winstgevende content marketing strategieën voor onze klanten.

Met commercieel denken en onze ervaring ontwikkelen we unieke content met toegevoegde waarde en nemen we zowel de implementatie van een aansprekende lay-out als de uitvoering voor onze rekening. Wij helpen je graag bij het ontwikkelen van je content marketing strategie. Bij ons bespaart je tijd en personeel en krijgt je een content marketing strategie op maat.